Op • Hold 93 • Hold 94 • Hold 95 • Hold 96 • Hold 97 • Hold 98 • Hold 99 • 2000 • 2001 • 2002 • 2003 • 2004 • 2005 • 2006 • 2007 • 2008 • 2009 • 2010
 

1. div.
2. div.
3. div.
Dagligaen

Her under nyhederne kommer der nyt fra krolfens verden.

Der kommer lidt resultater fra holdturneringen og stævnerne, samt alt hvad jeg ellers kan få støvet op af oplysninger om krolf.

Vil man mere i detaljer med resultater og stillinger i holdturneringen, må man dykke ned i de underliggende menuer. Se øverst til venstre.

Nyheder om krolf


Diverse nyheder

De yngste nyheder står øverst - de ældste nederst

Diverse klubmesterskaber

Agrarerne

Baskerne

Krolfklubben i Ødis Kroge

Lunderskov Krolfklub

Madholdet

Nyserne

Seest Boldklubs Krolfafdeling

Senior idræt Seest

Vesterbro Krolf Klub

ViGo'e

1/11-2003 Lunderskov i Kanal 94

Efteråret 2003 var Svend Christiansen med flere fra Lunderskov i Kanal 94. Det er en MP3-fil der fylder 9MB og udsendelsen varer ca. 10 min. Tryk her hvis du vil høre den.

1/10 Nyfæste Krolf

Nyfæste Krolf er udsprunget af Vesterbro Krolf Klub, og foreløbig en af de mindste klubber med foreløbig kun 4 medlemmer.

Nyfæste er en gård - næsten en herregård - ikke langt fra Årup på Fyn. Jeg hørte først om spillestedet som en satellit af Vesterbro Krolf Klub, men nu er det altså en selvstændig klub. Jeg vil tro den får vind i sejlene til foråret, når den nye sæson starter op. Held og lykke til Nyfæsterne!

Formand Renée Juhl-Thomsen er datter af Børge Juhl-Thomsen - formand for Vesterbro Krolf Klub. Børge er storebror til Henning Juhl Thomsen, formad for DeKorative Krolfere i Fredericia, så det er snart et helt dynasti af krolfformænd.

28/9 Vesterbro invaderet

Vesterbro Krolf Klub

af Børge Juhl-Thomsen, VeKK

Det var en smuk dag i søndags, vejret var frisk og køligt uden nævneværdig vind. Vores bane var nyklippet og vi var spændte på at modtage gæstende klubber for første gang.
Stor modtagelse på hovedbanegården, perrontrappen fører stort set op til
banen og alt var skønt.
Det fortsatte det heldigvis med - selvom det allerførste spil allerede
gav en lille advarsel om, at træerne ikke gror ind i himlen: Én af de gæstende spillere starter med en hole-in-one på et par 3-hul!! Resten af tiden holdt vi meget øje med Ulla fra ViGo'e, som var den dygtige.
Dagen gav mange gode og spændende spil, resultaterne blev målt efter to
hele runder på vores par 36 - bane og gav det resultat at vi - beskedne - måtte tage til takke med en delt 3. plads med 66 slag som bedste resultat (præsteret af banens formand Børge J-T) overgået af David fra ViGo'e med 64 slag og den absolutte og suveræne mester Dorthe fra Nyserne med kun 57 slag!!
Det var en unik oplevelse, at Dorthe - første gang hun ser banen - tangerer banerekorden på 24 slag, hidtil kun præsteret af vores pt.
klubmester Siegfried Jürgensen der desværre ikke kunne være til stede og give kamp til stregen. Til gengæld var det denne gang ham der havde sørget for at skaffe præmier til de dygtigste, så der blev rundhåndet delt ud af vinflasker og chokolade til de dygtigste spillere fra alle tre klubber. VeKK´s hovedsponsor, Stig´s Vinkælder, brillerede med at betale for pizza-buffeten som vi nød til frokost.
En dejlig dag som vi gerne gentager med andre gæster til næste år, og
klubbens spillere glæder sig allerede til de interne dyster som giver adgang til at deltage i de genbesøg til foråret som allerede er aftalt med så vel Nysere som ViGo'ere!

ViGo'e

af Joan Rasmussen, Vigo'e

Det hele startede til VM hvor vi mødte 4 krolfere fra den nystartede klub VeKK. Vi blev inviteret til at komme til Vesterbro og prøve deres spændende bane. Mødet blev aftalt og vi var 8 fra Vigo’e der tog af sted søndag den 28. september 2003. VeKK havde også inviteret Nyserne fra Nysted til at deltage i en sjov dyst denne dag.
Os fra Vigo’e blev enige om at tage toget og drog af sted fra Middelfart søndag morgen, meeeget tidligt. Humøret var højt, dagen før havde vi haft afslutning og klubmesterskab, og der var lagt op til mega hygge.
Togturen tog jo ikke lang tid, men vi fik da tid til snak, grin og kaffe og rundstykker. Vel ankommet til København, hvor vi blev modtaget af Børge Juhl-Thomsen og Dress, gik vi den korte vej til DGI-byen hvor VeKK’s bane ligger.
Her blev vi vist rundt for at ende i de lokaler som de havde lånt i dagens anledning. Lidt efter ankom Nyserne og kl. 11.00 gik vi i gang med at spille.
Banen var en stor udfordring. Som det kan ses på billederne var der meget gold jord og den var ujævn og bakket. Det tog da også ca. 1 time for 6 spillere at komme i alle 12 huller. Ulla lagde ud som første mand og scorede hole in one ved første hul. God start og VeKK’erne var ”rystede”. Dagen gik og vi nåede banen igennem 2 gange alle mand. Fra start var vi 10 VeKK’ere, 7 Nysere og 8 Vigo’e folk, men som dagen skred frem ankom der flere og flere medlemmer fra VeKK, og de kom hurtigt med på turneringslisten.
Undervejs fik VeKK’erne lært lidt spilleteknik. René lå tæt ved en bjælke og kunne ikke rigtig komme til at skyde, hurtigt fik han lært at tage en ”baghyler”, selv om han i første omgang ikke ville tro på, at det kunne lykkes at spille på den måde. Teknikken blev øvet flere gange i løbet af dagen. Senere lå Hasse tæt på en modstanders kugle og da blev hoppeteknikken lært.
Til frokost fik alle pizza, som en af VeKK’ernes sponsorer havde ydet (ovennævnte René)
TAK for det. Omkring kl. 15.30 var det tid for Nyserne at tage hjem, men inden blev Dorthe fra Nyserne hyldet og modtog 2 flasker vin, hun havde gået dagens bedste runde og tangeret banerekorden på 24.
Vi andre fortsatte med at spille lidt endnu, og sluttede først omkring kl. 17.00. Herefter var der mere præmieoverrækkelse, hvor David fra Vigo’e havde gået to runder på 64 slag og modtog 2 flasker vin. Jens og Joan fra Vigo’e havde gået på 66 slag, ligeledes Børge fra VeKK. Alle modtog 1 flaske vin. Ulla fra Vigo’e fik chokolade for at lave første hole in one.
Dagen sluttede med at Børge og Birthe fra VeKK tog med på restaurant Ankara, hvor vi fik en udsøgt buffet, inden vi tog toget hjem igen kl. 20.30. Inden vi gik blev der aftalt at der ville komme en invitation til VeKK’erne om at komme til Vejlby i den kommende sæson.
Til slut vil vi takke for en meget hyggelig og begivenhedsrig dag, med en spændende og udfordrende bane, rare medlemmer og dejlig mad, og så vil vi glæde os til gensynet i det nye år.

Nyserne

af Nanna Christensen, Nyserne

Søndag den 28/9 tilbragte 7 Nyserne en hyggelig dag hos VeKK i København.
Vi blev flot modtaget, blev både hentet og bragt på hovedbanegården og blev beværtet med pizza og øl – skænket af sponsorer – i løbet af dagen.
ViGo’erne var ankommet før os, så vi gik i gang med spillet på VeKK’s ”spøjse” bane. Dorte blev bedste Nyser i slagspil med 57 slag og vandt 2 flasker vin. Samtidig tangerede hun deres banerekord på 24 slag.
Vi havde afsat for lidt tid og måtte gå til toget før alle havde spillet helt færdigt.
Nu glæder vi os til et genvisit på vores bane i Nysted til foråret.

14/9 KØK 2 vandt 1. div.

Søndag eftermiddag var der for første gang finalestævne i 1. div., og det blev en dejlig dag i Rødding, som var udpeget til neutral bane. Vejret var perfekt med sol og varme, og banen var vanskelig og drilsk, uden at være umulig, så runderne lød for det meste på nogen-og-tredieve slag.
Deltagere var nr. 1 og 2 i hver af de 2 puljer i 1. div., og det var DKK og KØK 2 fra pulje A og Agrarerne 2 og KØK 4 fra pulje B.
Puljevinderne spillede mod toerne fra den anden pulje, så det var altså DKK mod KØK 4 og Agrarerne 2 mod KØK 2.

DKK og KØK 4 gav hinanden en rigtig spændende kamp, som bølgede frem og tilbage. Først var DKK foran 3-1, så kom KØK foran 5-3 som blev til 7-5 føring til KØK. Herresinglerne blev så lige, som man kunne ønske sig. DKK's Anders vandt med et enkelt lille slag foran Thomas og da Henning og  Eigil spillede lige op, skulle der tælles slag. Her var der imidlertid ingen tvivl, da DKK var 14 slag bedre end KØK, så DKK kom i finalen.

I den anden kamp mellem Agrarerne 2 og KØK 2, var det lige så spændende. Begge mixdoubler endte uafgjort, doublerne gik til hver sin side og det gjorde damesinglerne også, så igen var det herresinglerne der var den berømte tunge på vægtskålen. Søren og Hans Christian spillede lige op, men KØK's Peter slog Frede, så kampen endte 9-7 til KØK 2.

Agrarerne 2 og KØK 4 skulle så spille om 3. og 4. pladsen, og igen bølgede kampen frem og tilbage og blev utrolig lige og spændende. Agrarerne lagde sig i spidsen med 3-1, som blev til 5-3 og 7-5, så herrerne endnu engang skulle afgøre det hele til sidst. Denne gang gik det bedre for KØK's herrer, og de vandt begge kampe, og dermed kampen med 9-7.


Nr. 3 i 1. div. - KØK 4
Elise Frostholm, Knud Frostholm, Eigil Fabricius, Blenda Schnegell, Thomas Lund og Kirsten Lund.


Nr. 4 i 1. div., men vinder af pulje B - Agrarerne 2
Hans Chr. Juhl, Annemarie Juhl, Frede Thuesen, Arpe Hansen og Anny Hansen.

I finalen blev det uhyggelig spændende - en rigtig finale værdigt. DKK kom foran 3-1 i mixdoublerne, og da doublerne begge endte uafgjort, var stillingen så 5-3. Hos damerne var der en sejr til hvert hold, og så førte DKK 7-5. KØK's Peter spillede mod Anders i en kamp der bølgede lidt frem og tilbage, og det endte med at Peter indhentede Anders på sidste hul til uafgjort. Søren og Gert havde en mindre spændende kamp, for KØK's Søren vandt med 6 slag, så kampen endte uafgjort 8-8.
Så skulle der igen tælles slag, og så var det at KØK 2 vandt med 2 sølle slag.  I virkeligheden er det måske ikke de 2 slag der afgjorde det, men 1 enkelt slag i en af de mange tætte kampe. Flere kunne nemlig skifte resultat med 1 slag mere eller mindre til en af spillerne.


Vinder af 1. div. - KØK 2
Ib Svangren, Peter Christensen, Bente Gravesen med datteren Amalie, Mette Christensen, Tonny Gravesen, Søren Christensen med Julie foran, Lene Henriksen og Inger Christiansen.


Nr. 2 i 1. div.  - DKK
Carlo Petersen, Elly Petersen, Gert Jensen, Lene Jensen, Anders Sørensen, Lis Hundebøll, Karen Marie Thomsen og Henning Thomsen.

En stor tak til Erik og Anna Margrethe fra Rødding, som sørgede for baner, toilet, det gode vejr og ikke mindst de mange dommerrunder de blev sendt ud på. De var på banerne fra kl. 10:00 til 17:30, så det var en lang dag for dem med flere km i benene.

14/9 Agrarerne 7 vandt 3. div.

Agrarerne 7 og Petersminde Krolf Klub spillede om 3. div. pokal i Rødding i det dejligste sensommervejr. Banen var lidt langsom hvor der stadig var morgendug, men hurtig hvor den var tør, så den var perfekt. Rødding GF har en rigtig lille perle der i anlægget, hvor der er 3 udfordrende baner. Jeg er sikker på det bliver grobund for en solid krolfafdeling under Rødding GF med tiden.
Erik og Anna Margrethe var de lokale repræsentanter for Rødding GF, og de lagde et stort arbejde i dagen. Stor tak til dem.

I mixerne kom Agrarerne foran med 3-1, men den vundne mix. blev kun afgjort med 1 enkelt lille slag. 2 stod lige og der var 1 slags forskel på de 2 andre.
I doublerne var der en sejr til hver, og det var der også i damesinglerne. Disse blev begge vundet med 1 slag.
Herrerne skulle så afgøre kampen, og Petersmindes Karlo gik koncentreret til sagen, og gik en superrunde på 25 slag, hvilket er ny banerekord på den bane. Agrarernes Hans vandt imidlertid den anden kamp, så der igen var en sejr til hvert hold og dermed endte det med 9-7 til Agrarerne.
Det blev med andre ord en rigtig finale med en lige kamp og en værdig vinder i Agrarerne 7, men også Petersminde har al mulig ære af kampen.


Vinder af 3. div. - Agrarerne 7
Hans Fink Petersen, Egon Petersen, Ingrid Fink Petersen og Stinne Petersen.


Nr. 2 i 3. div. - Petersminde Krolf Klub
Else Nielsen, Lis Madsen, Peter Kahl, Ingrid Kahl, Thora Jacobsen og Karlo Nielsen.

Disse 2 hold kommer til at klare sig fint i 2. div. til næste år, og med lidt held suser begge hold lige igennem og op i 1. div. 

13/9 Agrarerne 3 vandt 2. div.

Lene Henriksen, KØK, var udpeget til overdommer da der skulle spilles om pokalen i 2. div. Kampene var henlagt til Seest Boldklub Krolfafdelings bane bag opvisningsbanen i Seest Idrætspark. Bent Christensen fra Seest Boldklub hjalp med baneopsætning og skriveunderlag m.m., og han havde også sørget for rigtigt godt vejr. Solen skinnede dagen lang og der var også varme i luften, så det var helt perfekt.
De 4 puljevindere i 2. div. var Agrarerne 1, Agrarerne 3, KØK 3 og ViGo'e 1. Der var lodtrækning om modstandere, og det blev Agrarerne 3 mod KØK 3 og Agrarerne 1 mod ViGo'e 1.

Agrarerne 3 er et meget stærkt hold som røg ud af 1. div. sidste år ved et uheld, og det beviste de klart og tydeligt denne lørdag eftermiddag. KØK 3 fulgte med til 4-4 efter doublerne, men så satte Agrarerne spurten ind og vandt klart med 11-5.

Agrarerne 1 spillede mod et afbudsramt ViGo'e 1, og efter doublerne stod det 6-2 til Agrarerne. Det blev til 9-3 i damesinglerne og endelig 11-5 til Agrarerne. Undervejs gik ViGo'es Joan dagens superrunde med kun 25 slag.

KØK 3 og ViGo'e 1 spillede så om 3. og 4. pladsen, og her var der heller ingen tvivl om resultatet. Via føringer på 3-1, 6-2 og 10-2 endte det med en 12-4 sejr til KØK 3.


Nr. 3 i 2. div. - KØK 3
Anna Margrethe Christensen, Erik Christensen, Grethe Petersen, Olav Petersen, Bent Jacobsen og Tove Jacobsen.


Nr. 4 i 2. div. - ViGo'e 1
Inga Jørgensen, Joan Rasmussen, Sonja Rosendal, Jørn Rosendal.
Søren Jensen var hastet videre til næste arrangement, men han ses faktisk på KØK 3's billede ude til højre.

Finalen mellem de 2 Agrarerhold burde have været en lige affære, men det viste sig hurtigt, at Agrarerne 3 var noget stærkere end Agrarerne 1. De kom foran med 4-0 og 6-2, hvorefter det blev 9-3 for at slutte med 13-3.
Det blev altså 2 klare sejre over de næstbedste hold, så der var ingen som helst tvivl om hvem der var de bedste.


Vinder af 2. div. - Agrarerne 3
Arne Wind, Nora Kjær, Jes Neumann, Kis Wind, Frede Erichsen, Lis Neumann og Jørgen Kjær.


Nr. 2 i 2. div.  -  Agrarerne 1
Villy Jensen, Birgit Jørgensen, Ejnar Andresen, Hanne Andreasen, Villy Lillelund, Elna Juhl og Jørgen Martin Juhl.

Det var en lang krolfdag, men de rapporter jeg har fået, fortæller alle, at spillerne har haft en rigtig god dag med hygge, samvær og krolf i højsædet.
En stor tak til Bent fra Seest for lån af banen. Flere af spillerne har fortalt, at den var rigtig sjov, så det er måske ikke sidste gang vi lægger kampe der.

12/9 Peter vandt World Cuppen

Vinder af World Cuppen er den spiller der har scoret flest point i løbet af sæsonen ved stævner og i holdturneringen. I år vandt Peter Christensen, Krolfklubben i Ødis Kroge, i kraft af pæne placeringer alle steder, og så lige en enkelt VM titel. Placeringerne var DM : 4 og 2, VM : 4 og 1, Par : 3 og holdturneringen : 8.
Det gav i alt 1464,80 point. Nr. 2 blev Jan Dyrok, Baskerne med 1383,14 point og nr. 3 blev Jørgen Kjær, Agrarerne med 1347,33 point.
Vinderen har som sædvanlig fået en flaske rødvin af KrolfButikken.

12/9 Tilbageblik på holdturneringen

Divisionerne

Dagligaen er nok kommet for at blive. Om de hold der har deltaget i begge ligaer fortsætter i begge ligaer, ved jeg ikke på nuværende tidspunkt, men mon ikke der til stadighed vil være nogen, der foretrækker at spille om dagen frem for aften og weekend.

1.  div. er forløbet problemfrit, og det er 2. div. næsten også. Der var kun problemet med NÅK som måtte trække holdet, men så spillede den pulje bare med 4 hold, og så gik det endda.

I 3. div. har der heller ikke været store problemer. En pulje var på 6 hold, hvilket gav flere kampe, og kun et enkelt hold synes det var for mange weekender, der gik med krolf.

Jeg ved ikke hvordan 3. div. ser ud næste år, men der er altid risiko for at vi er nødt til at lave puljer med 6 hold. Holdene kan selv - til dels - styre hvornår de vil spille. Det gøres på tilmeldingsformularen, som afleveres på formandsmødet.

Op og ned

1. div. : KØK 1, Dragen, Baskerne 1 og Seest 1 må ned.

2. div. : Agrarerne 1, Agrarerne 3, ViGo’e 1 og KØK 3 rykker op, og ned må Lunderskov 1, Madholdet 1, Madholdet 2, KØK 6, Agrarerne 5, Agrarerne 6, ViGo’e 3 og så NÅK, hvis ellers de stiller op næste år.

3. div. : Agrarerne 7, VKK 3, VKK 4, VKK 5, Aktivisterne, Baskerne 3, Petersminde og Lunderskov 2 rykker op.

Banerne

Banerne var selvfølgelig forskellige - som baner nu engang skal være - men nogle af banerne blev temmelig vanskelige på grund af den tørre sommer. Jeg synes baneejerne skal lægge hovedet i blød, og se om ikke der dukker et par ideer op til hvordan man undgår at skulle forlade et hul uden at være kommet i. Jeg har nogle ideer, hvis man skulle være interesseret.

Her er lidt banestatistik :

Bane

Hold

Gns.

Lilly og Svends bane

Lunderskov 1, 2 og A

30,84

Hejnsvigs bane

Petersminde

31,52

Vamdrups grøn bane

VKK 1 og 5

32,57

Vamdrups rød bane

VKK 2

32,94

Lene og Peters bane

KØK 2 og 3

33,42

Ødis Bramdrup bane 2

Madholdet 2 og A

33,44

Ulla og Jens’ bane

ViGo’e 1, 2 og 3

33,75

Vamdrups blå bane

VKK 3 og 4

33,78

Inger og Willy’s bane

KØK1, 5 og Dragen

34,07

Ødis Kroge Krolfstadion

KØK 8

34,58

FFFIF’s bane, Hannerup

DKK

35,31

Aktivisternes bane

Aktivisterne 1 & A

35,40

Christiansfeld bane 1

Christiansfeld A

35,67

Ødis Bramdrup bane 1

Madholdet 1

35,88

Seniorsport Seest’s bane

Seest 1, 2, A & KHL B

36,15

Fuglsang

Fuglsang 1 og 2

36,49

Elise og Knuds bane

KØK 4, 6 og 7

36,73

Båring Stadion

Baskerne 1, 2 & 3

37,81

Fynslundshallens bane

KHL A

37,86

Knuds huller

Hullet

39,77

Overbanen

Agrarerne 2 og 4

41,17

Yderbanen

Agrarerne 1, 3 og 7

41,92

Inderbanen

Agrarerne 5 og 6

42,71

Idylparkens bane

Idylparken

43,24

Christiansfeld bane 3

Christiansfeld B

45,42

Spillerne

Jeg fører statistik på spillerne, hvor jeg ser på hver enkelt spiller i forhold til banernes gennemsnit. Det bliver der en fin rangliste ud af, og her blev vinderen Aksel M. Pedersen fra Christiansfeld, med et gennemsnit på 5,29 slag under banernes par (gennemsnit). Lige efter kom Lars Rettig, Fuglsang med 5,27 og Hans Nissen, Agrarerne med 5,25.

De var også de eneste 3 der var bedre end 5 slag under banernes par, og det var MEGET tæt opløb.

Dem der er i top 10 er alle mellem 4 og 5 slag bedre end banernes gennemsnit. 2 spillere har et gennemsnit der er over 6 slag bedre end banernes gennemsnit, men det er spillere der har spillet under 3 runder i alt og uden at have spillet på udebane, så de er rangeret helt i bund.

Der har i år været i alt 419 spillere i gang i holdturneringen.

Her er top 10 :

Navn

Klub

Gns.

Aksel Pedersen

Christiansfeld

-5,29

Lars Rettig

Fuglsang

-5,27

Hans Nissen

Agrarerne

-5,25

Torben Jacobsen

Madholdet

-4,70

Jørgen Kjær

Agrarerne

-4,68

Frits Henriksen

Baskerne

-4,67

Karlo Nielsen

Petersminde

-4,52

Peter Christensen

Krolfklubben i Ødis Kroge

-4,28

Jørgen M. Juhl

Agrarerne

-4-23

Jan K. Hansen

Krolfklubben i Ødis Kroge

-4,02

10/9 Spændende slutkamp i Dagligaen

Den første turnering i Dagligaen er færdigspillet, og slutkampen mellem de 2 puljevindere, Lunderskov og Madholdet, blev så spændende og lige som man næste kun kan drømme om.
Madholdet kom bedst fra start med en 3-1 føring, og den blev holdt efter doublerne, nu med 5-3. I alle doublerne var det lige og der skulle kun 1 til 3 slag til for at ændre resultaterne.
Damesinglerne endte begge uafgjort og så var det op til herrerne at afgøre sagen. Begge blev vundet af Lunderskov med 2 slag, efter at Lunderskoverne begge havde lavet hole-in-one undervejs. Altså i alt 9-7 til Lunderskov.


Her de 2 hold der havde en hyggelig dag.

Her kan man se mere om Dagligaen pulje A og pulje B.

6/9 Årets Krolf-mester på Vesterbro er fundet

af Bente Juhl-Thomsen – Vesterbro Krolf Klub

Den inkarnerede og berømte dato-jæger Siegfried Jürgensen er den nye Vesterbro-mester.

Lørdag den 6. september 2003 spillede Vesterbro Krolf Klub sit første mesterskab. Emnet var selvfølgelig titlen som klubmester og titlen som Vesterbro-mester.
Dagen var en af sensommerens flotteste, og banen ved DGI-byen var tæt befolket allerede fra tidlig formiddag af både spillere og tilskuere. Der var nok at se på, og alle spillere var toptrimmede til spillet om de store præmier.
Mange slag blev der slået, alene i de tre indledende runder præsterede de 18 dystende deltagere i alt 2118 slag.
De to efterfølgende semifinaler med 8 deltagere gav yderligere 242 slag og mundede til sidst ud i en finalekamp med 4 finalister der "gik runden" på i alt 156 slag.
Der var i finalen stor spredning i de individuelle resultater og man kunne således efter 8 intense spilletimer og i alt 2516 præsterede gældende slag, kåre de stolte vindere:


Klub- og Vesterbromester 2003 : Siegfried Jürgensen.

Klub- og Vesterbromester 2003 : Siegfried Jürgensen,162 slag og sølvmedaljetageren: Søren (Gorius) Laursen (168 slag), der begge af formand Børge Juhl-Thomsen fik overrakt et gavekort på et weekendophold for 2 med alt betalt, venligst sponsoreret af CHOICE HOTELS SCANDINAVIA.
Bronzemedaljen blev af stævnelederen Børge Andersen overrakt til Børge Juhl-Thomsen (179 slag), præmien var et gavekort på kr. 500,00 fra VEKO (Vesterbro Kontoring).

Præmien for allerførste hole-in-one var sponsoreret af Restaurant Stigs Vinkælder med et gavekort til et besøg i restauranten. Den tilfaldt Børge Juhl-Thomsen for hole-in-one på hul nr. 3 i første indledende runde.
Trøstpræmierne for hhv. det "mest kiksede" slag eller spil, og for den absolutte sidsteplads i alle dagens runder var ligeledes sponsoreret af restaurant Stigs Vinkælder, og tilfaldt Linda Reinholdt og Bente Juhl-Thomsen.

Klubben har gennem det sidste halve år fået en del medlemmer fra andre bydele, men det må da være på sin plads at bemærke at samtlige præmietagere er inkarnerede vesterbroere der holder af at hygge sig på den lille spændende Krolf-bane ved DGI-byen.

2/9 Ry By Night

Poul Duch Rasmussen – Kølleklubben.dk

Kølleklubben.dk har været til Ry By Night torsdag den 28. august under temaet "En aften med Caribisk stemning" - og masser af underholdning for hele familien. Vi blev placeret ved siden af det lokale Hotel, som havde både os og nogle flotte amerikaner-flydere på besøg og vi var selvfølgelig klar over, at det var vores tilstedeværelse der trak flest mennesker. 
Vi havde lavet en lille tre-huls demostrationsbane, så folk kunne prøve kræfter med krolf - og udfordre en Ry vice-verdensmester.
Vi fik mange positive tilkendegivelser på dette spil og flere nævnte at de måske godt kunne tænke sig at spille på en stor bane. Ry Hallen har sagt god for at vi anlægger en stor bane oppe hos dem. Der findes et par andre baner, så som "kuglekast for ældre mennesker med hang til fransk rødvin" og fodbold.
En dejlig aften med masser af hygge, god mad og lidt fadøl - altså lige efter vores smag.

1/9 Baskernes natkrolf

Jan Dyrok – Baskerne

Niels Knudsen har anlagt en ny bane - og have også for øvrigt - og hvad kunne være bedre end at lave natkrolf som indvielse af banen. Så vidt jeg husker var der mødt en ca. 11-14 stykker op i silende regn efter en lang arbejdsdag.
Vi fik hilst på hinandens og fik et glas øl og en kop vin eller to, tror jeg nok.
Spillet startede ved nitiden og alle skulle gå 2 runder på kryds og tværs og det gav jo en del ventetid for hinandens krydsninger.
Det var stort set umuligt at se ret meget pga. regnen og da halvdelen af 2 projektører gik ud kl. 22.30, forsvandt et par af hullerne i dyb mørke og
når man skød i medlys dækkede ens egen skygge hele (un)fairway'en. Men pyt, pyt, pyt, alle blev lige våde, enten fra banen eller af det han boede lige ved siden af og kunne komme hurtigt hjem i seng. Han så meget træt ud.
Gerda vandt Den Gyldne Kugle, som vinder af taberrunden ! og Henning måtte modtage Dybt Godnat Kuglen, for sidstepladsen i finalepuljen.
Alle "pokalerne" som Niels havde arrangeret, blev stiftet som vandrepræmier og vinderne blev bedt om at montere et lille ansigtsfoto derpå, til evig skræk og advarsel for de næste vindere.
Det burde egentlig have været slut nu, men Henning havde ikke kræfter nok til at modstå en udfordring til revanche, så han tog en runde sammen med Gerda, Niels og Jan hen ad to eller halv tre, sådan ca. Det var nu blevet meget fint vindstille, klart og dejligt vejr, men af en eller anden grund syntes alle, at det var blevet endnu sværere at fokusere på kuglen !

Men skægt, det var det.

1/9 Intern KØK-turnering

I sommerens løb har de 8 KØK-hold spillet en turnering mod hinanden, sideløbende med den store turnering.
Vi var delt op i 2 puljer á 4 hold, og puljevinderne mødtes i en finale. Alle kampe blev spillet på vores nye bane, hvor kun KØK 8 har hjemmebane, så det var vores mest neutrale bane.
Pulje A blev vundet af KØK 5 foran KØK 4, KØK 1 og KØK 6. Pulje B blev vundet af KØK 3 foran KØK 7, KØK 7 og KØK 8.
Finalen vandt KØK 5 over KØK 3 med 10-6 og i kampen om 3. pladsen vandt KØK2 over 4'erne - 2 slag bedre efter 8-8. 7'erne slog 1'erne 13-3 og 6'erne slog 8'erne 11-5 i kampene om de sekundære placeringer.

24/8 Vamdrup kommunemesterskabet

De 3 klubber i Vamdrup kommune - Madholdet, KØK og VKK - plus nogle beboere fra Hjarup, mødes en gang om året til kommunemesterskabet i krolf.
I år kunne Madholdet ikke lige få samlet et hold, men de 3 andre hold spillede, blandet op med et hold bestående af tilfældige tilskuere, der bare spillede med for at udfylde hullet efter Madholdet.
KØK slog Vamdrup med 11-5, så finalen kom til at stå mellem Hjarup og KØK, og sidstnævnte vandt med 12-4. De bedste runder blev gået af KØK's Hans med 25 slag og bedste damerunde gik VKK's Inger med 29 slag.

24/8 Krolf Square

Af Henning Thomsen, DKK

Et af de mange vinter-alternativer til krolfsporten er squaredance - det er det i hvert fald for Karen Marie og Henning fra DKK. Krolf er jo meget nemmere at demonstrere end at forklare, så holdet fra Sydjysk Square Dance Kolding var inviteret til en hyggeintroduktionsturnering med medbragt madkurv.
Arrangementet foregik i Fredericia på firmasportens arealer i Hannerup, der som bekendt også lagde baner til VM i juli.
15 spændte mennesker mødte op søndag formiddag, og fik en kort introduktion til udstyr/spil/regler, medens man hyggede sig med kaffe og rundstykker mm!
Herefter gik man i gang med slagspilsturnering, som varede et par timer - og så var der tid til en overdådig (medbragt!) frokost i det pragtfulde sensommersolskin. 
De 6 bedste i slagspillet gik derefter en enkelt runde kamspilsfinale - men det blev helt uden tilskuere - for de øvrige deltagere ville nemlig meget hellere spille en ekstra runde selv!
Ved det efterfølgende kaffebord blev der uddelt præmier og diplomer og der var stor begejstring hele vejen rundt - ligesom der blev stillet krav om, at arrangementet bliver en årlig tilbagevendende begivenhed - så det bliver det jo sikkert.
Der blev spottet flere talentfulde debutanter, så forhåbentligt giver det nogle flere spillere Fredericia/Koldingområdet - et ekstra hold i firmasportens krolfturnering er i hvert fald sikret...

22/8 Klubmesterskaber i Senior Idræt Seest

Af Agnete Rif, Senior Idræt Seest

Senior Idræt Seest har den 22. august 2003 afholdt klubmesterskab med det største antal deltagere i klubbens 6 års beståen, idet der deltog 42 medlemmer. Mesterskabet afholdtes på klubbens 18 hullers bane.
Mester i herrerækken blev John Holst med 41 slag, nr. 2 blev Kaj Juhl med 42 slag og på 3. pladsen var der 2  Henning N. Byriel og Folmer Hansen.
 
I damerækken blev Ruth Holst mester med 46 slag, på 2. pladsen fulgte Kirsten Simonsen og Nete Rif med 47 slag og derefter fulgte Grethe Jensen med 48 slag på 3. pladsen.
 
Dagen sluttede med overrækkelse af vandrepokal til mestrene og præmier til de øvrige placerede. Herefter var der fælles spisning med forskellige sange og en svingom, hvor der deltog 40 af klubbens 52 medlemmer, hvilket må siges at være en meget flot opbakning omkring klubben.

9/8 Sommersjov i Bøgeskov

Ulla Jensen – Vigo’e

Lørdag d. 9/8 deltog Vigo’e igen i den lokale sognefest i Bøgeskov ved Fredericia.
Vi lavede en krolfbane, der fik lov at blive placeret lige midt i de andre aktiviteter. 
Mange prøvede det ædle spil, og vi havde som sædvanlig en lille konkurrence om bedste runde. 
Den vandt Harald Thy fra Bøgeskov med 24 slag. Der var godt nok en del, der prøvede at gøre ham rangen stridig, men det lykkedes ikke.
Som præmie havde vi udloddet en flaske rødvin og et gavekort på gratis medlemskab af Vigo’e resten af 2003 og hele 2004.
Det håber jeg Harald gør brug af. Han har i flere år deltaget i konkurrencen ved Sommersjov, og i år udtalte han, at hvis han vandt, ville han melde sig ind i klubben.
Vi venter spændt på, at han kommer – og han skal være velkommen – og hans familie ligeså. 

8/8 Stævne i Rødding

I Rødding spiller de også på livet løs, og jeg har modtaget en rapport fra klubbens blad ”krolf-Tidende” :

Efter vi kom godt fra start i april, har vi haft mange gode timer sammen, og vi er kommet op på 60 medlemmer plus det ”løse”.
Vi har investeret i et par bænke, en baldakin, og har lånt en skurvogn af Vikingeværkstedet, - ja, og så var vi jo nødt til at købe flere køller og kugler.
Som et lille kuriosum kan jeg fortælle, at Anna Margrethe, Erik og Vibecke har haft banen åbnet en fredag eftermiddag til polterabend, hvor det vordende brudepar og deres venner morede sig gevaldigt.
Nu har vi lige haft en lille dyst, og her var mange mand af huse. Anna Margrethe og Erik havde arrangeret stævnet fint, og sørget for borde og stole, så dem som var i venteposition kunne sidde og få deres kaffe og en gang snak (vi kunne jo ikke alle være på banen på én gang).
Det er sjovt også bare at lytte til spillerne. Man kan tydeligt høre når kuglen går i hul første gang, ”Ja-a-a” (højt så det kan høres inde på rådhuset) og ”Ne-e-ej” (ikke så højt og lidt skuffet) når den lige ryger forbi, og undervejs ”ja, den er god, den er god” og så kommer der lige en tue eller en mælkebøtte i vejen ”ØV!”.
Alle fik spillet 3 gange og de 6 bedste skulle til finalen, men her måtte Inge og Dres dog have en lille omkamp først.
Efter finalen blev der uddelt præmier til alle, og Sigrid fik en paraply, så hun også kan øve sig i regnvejr.
Alt i alt en vellykket dag, og arrangementet klappede som det skulle.

Stor tak til Anna Margrethe og Erik !

Her er så resultatet af finalen :

Esther Torp                                         31
Anna Margrethe Christensen                32
Nancy Bech                                        33
Inge Christensen                                  36
Gunna Jørgensen                                 37
Christian Lassen                                  41

8/8 Gnisten, Øster Hornum

Oppe nordpå - lidt sydvest for Aalborg - er de gået i gang i Øster Hornum, hvor de har en forening der hedder Gnisten.
Forenings formål er at holde ældre i gang, så efterlønsmodtagere, pensionister og handicappede, kan være medlemmer af foreningen. 
De mødes hver mandag kl.9:30. Den første time er der motion og gymnastik, fra kl. 10:30 til 11.00 spilles der hockey, curling, petanque, boldspil, dart eller nogle går i motion centret, alt efter hvad den enkelte har lyst til.
Kl. 11:00 drikkes der kaffe. Her bliver der sunget en sang eller to, og fortalt en historie. Sommetider er der en udefra til at fortælle om diabetes, kredsløb, hjerte/kar sygdomme, demens og andre forskellige ting.
"Gnistens" vinterprogram plejer at starte op først i september og slutter først i juni med en udflugt.
Det er rigtig hyggeligt og der et godt socialt samvær, med en 40-45 stk. hver gang.
Fra først i juni og til vinterprogrammet starter op igen til september, er der så nogle der spiller petanque, kroket eller krolf en gang om ugen.
Hver mandag formiddag fra 9:30 spilles der kroket og  petanque, og her har man selv kaffe med.
Petanque og kroket spilles i idrætsanlægget.
Krolf spillers med kugler og køller fra kroketspillet, på et buet friareal, som ligger i forbindelse med et bebygget areal midt i byen. Krolf spillers hver tirsdag aften, og her har man også kaffe med.

4/8 Kærbyholm

Kærbyholm ligger ved Indslev, ikke langt fra Nørre Aaby. De lærte krolf af Niels Carl, som startede Grimmerløkke.

Kærbyholmerne spiller hos i Aage Rasmussens private have, hvor der er masser af smalle steder med farlige bedkanter. Banen er speciel derved, at den har 14 huller.

4/8 Lundsmark

I Lundsmark lige uden for Hviding, som ligger lidt syd for Ribe, går der en 40-50 krolfspillere rundt. De har lært det på Annemettes Bondegård ved Gram, hvor krolfklubben Fuglsang holder til.

4/8 Agerbæk Kro

Kroen har købt 4 sæt køller og kugler, og håber på at få sat noget i system i Agerbæk. Det kunne da være sjovt med en Kro-lfklub  i Agerbæk.

4/8 Kølleklubben.dk

Kølleklubben startede med kroket, men efterhånden er krolf ved at få overtaget i klubben. De kommer fra Ry og omegn, og ved sidste VM havde de allerede en mand på podiet.

De har lært krolf af mig ved diverse fætter/kusine samlinger. Der er da også indtil flere familiemedlemmer der spiller der.

4/8 Sorring

I Sorring, mellem Silkeborg og Århus, har min fætter lavet en bane i sin have. Det har endnu ikke udmøntet sig i andet en noget nabo-spillereri, men det er jo sådan de fleste klubber starter. Der er så småt ved at være grobund for en krolfregion i det midtjydske.

4/8 Øster Hornum

Oppe nordpå er de gået i gang i Øster Hornum. Så vidt vides er det en flok ældre der spiller på et offentlig område, men jeg har ikke særlig meget kontakt til dem, andet lidt rådgivning om bane og regler m.m.

21/7 Grimmerløkke Krolfklub

Grimmerløkke er navnet på den gård ved Ejby på Fyn, hvor Niels Carl Andersen bor. Han har lært krolf i Glamsbjerg hos aktivisterne, og syntes det kunne være sjovt med noget krolf i Ejby også.
Han gik i gang og lavede en bane i haven, og pludselig var der omkring 20 venner, naboer og bekendte der ville spille krolf.
Foreløbig har de døbt den ustiftede krolfklub Grimmerløkke Krolfklub, og med 20 spillere allerede på nuværende tidspunkt, ser det meget lovende ud.

12/7 Midnatskrolf

Seest Boldklubs Krolfafdeling - ikke at forveksle med Seest Boldklubs Senioridræt som vi kender fra holdturneringen - inviterer deres medlemmer til Midnatskrolf.
Det foregår på Seest Stadion fredag den 8. august fra kl. 19:00 til ???, og de starter med en runde krolf, hvorefter grillen forventes at være klar med store frankfurtere. Teltet vil danne rammen om hyggeligt samvær medens pølserne bliver spist og spillerne får væskebalancen stabiliseret.
Derefter er der nye kampe, på en bane oplyst af fyrfadslys og fakler.

Det ser spændende ud, og noget ret nyt inden for krolfsporten, selv om der vist var et klubmesterskab hos DKK der tilfældigvis endte som midnatskrolf engang for nogle år siden.

28/6 Hyggekrolf i Vamdrup

Af Mona Jensen, formand for VKK
Vamdrup Krolf Klub har afholdt ”Hyggespil” lørdag den 28/6 fra kl. 10:00 til ca. 16:00 på banerne bag rådhuset.
Den lokale arbejdsgruppe Startede allerede kl. 8:00 med opstilling m.v.
Banerne blev ”vendt”, så de var nye for alle, også de lokale.
Efterhånden dukkede gæster og lokale spillere op - i alt 76 deltagere. Der var virkelig fin tilslutning - med deltagere fra Hejnsvig, Lunderskov, Haderslev, Rødding og helt fra Glamsbjerg samt lokale deltagere.
Alle, som ønskede det, fik mulighed for at spille eet spil på hver af vore 3 baner.
Herefter var der gevinster til de tre, som fik færrest slag, samt gevinst til den, som fik flest slag (færrest antal slag var 87 for 3 baner, og der var 2 første-vindere).
Der blev desuden uddelt gevinster til alle som havde slået ”hole-in-one” både 1 og 2 gange.
Sidst på dagen blev der mulighed for at gå banerne igennem helt på egen hånd.
Vi havde sommerens flotteste vejr - og havde helt igennem en virkelig fin dag, og bestyrelsen siger en stor tak til festudvalget, samt alle øvrige, som har lagt et stort arbejde i dagen.

--- O ---

Redaktøren tilføjer:
Jeg har opsnuset, at det var Anne Grethe Petersen og Mogens Dam der gik på 87 slag, og at Ejvind Poulsen gik på 90 slag. Alle er fra VKK.
Bedste udenbys blev Karlo Nielsen, Hejnsvig med 91 slag.

22/6 Dommerkurser

Vi har nu afholdt et par mindre dommerkurser internt i KØK, og det er gået fint nok.
Jeg afholdt selv det først for en 7 mand (m/k) stor forsamling, og Ib tog den næste for 6 deltagere. Vi afslutter ikke med de sædvanlige evalueringsskemaer, men selv tror jeg på det var nogenlunde som vi selv forventede de ville blive.
Der er ikke meget nyt i selve kurset, da vi taler meget om de skrevne regler, og dem har de fleste jo i forvejen adgang til. Men mon ikke at det giver deltagerne noget, at man får lejlighed til at diskutere reglerne i detaljer og måske endda tage selvoplevede eksempler op.
Vi går en del op i hvad dommeren siger og gør, og hvornår han siger og gør noget, men det tror jeg hurtigt spillerne finder ud af, for vi begynder at anvende principperne ved stævnerne allerede nu. Det er det med at dommeren siger navnet, og så slår spilleren til kuglen - og ikke før!
Når kuglen kommer i hul, siger dommer eller spiller det antal slag der blev brugt.
Ib og jeg afholder kurserne, og de tager ca. 3½ time inkl. en runde krolf hvor vi lader deltagerne skiftes til at dømme. Det kniber altså med at afholde kurserne på en hverdagsaften.
Pris for kurset er som min. kørselspenge - resten er på frivillig basis.
Kursusmaterialet er - udover reglerne - lagt på nettet og findes på denne adresse :  http://www.krolf.dk/regler

13/6 Krolf i TV på DR1 den 23. juni

Mandag den 23. juni - Skt. Hans aften desværre - kl. 20:30 kommer der noget om naboskab i TV på DR1. Vi i Ødis Kroge var så heldige at blive valgt, da en journalist blev inspireret af krolfbanerne i Ødis Kroge.
Han mente der måtte være et godt naboskab et sådant sted, og det har han jo selvfølgelig helt ret i.
Han optog en masse meter film og har nu redigeret, klippet og gjort noget ved det, så der efter sigende (journalisten selv) skulle være kommet et fint lille indslag ud af det. Selv er jeg lidt skeptisk, da jeg ikke lige kan huske jeg sagde noget fornuftigt, men med lidt held er jeg helt klippet fra og andre og mere fornuftige personer kommet til orde.

9/6 Handicapturnering

Jan Dyrok står bag Baskernes interne handicapturnering. Der beregnes handicap ud fra banens gennemsnit i holdturneringen og spillernes egne præstationer de sidste 10 kampe eller træningsaftner.
Jan registrerer dette og der fremkommer et handicap pr. spiller - over eller under 0, afhængig af om spilleren går runder der er bedre eller dårligere end banens gennemsnit.
Sidst på måneden er der så handicapturnering, og maj måneds turnering blev vundet af formanden Gerda Trøjby.

4/6 Frits i TV Fyn

Frits var inviteret til Odense for at medvirke i et direkte indslag om krolf. Udsendelsen var bygget op om en gammel udsendelse fra 94, hvor han også havde været i TV. Dengang havde Frits lovet at VM kunne komme til Bogense hvis de var friske på spøgen, men der kom aldrig gang i noget krolf i Bogense, så der blev ingen pølse ud af det skind.
Ellers fik han sagt noget fornuftigt og lavede god reklame for krolf. Han fik sagt de væsentlige ting, selv om tiden var knap, og selv om han selv syntes der var meget mere han ville have været af med.
Alt i alt et fornuftigt indslag, som med lidt held giver lidt mere vind i sejlene i det Fynske.

Her er et link til udsendelsen : http://www.tv2regionerne.dk/Default.asp?r=2&Id=150895

3/6 DR1 på besøg

En tirsdag aften var DR1 til krolftræning i Ødis Kroge. Det skulle gerne blive til et lille sommerindslag over emnet "Naboer".
Krolf er jo et rigtig godt spil til at bringe folk sammen, og da især naboer. KØK er startet med en flok naboer der gik sammen og stiftede en klub, så næsten alle der stiftede foreningen er stadig medlemmer, selv om flere er flyttet fra Ødis Kroge.
Nu er vi selvfølgelig spændte på om der kan skrues noget fornuftigt sammen af de par ruller film han optog, eller om det hele ender som skrot.
Jeg ved ikke hvornår det bliver sendt, men får det at vide når det besluttes.

30/5 Lidt om Agrarerne

Jeg fandt ved en tilfældighed en artikel fra JydskeVestkysten på nettet om Agrarerne.

23/5 Byfester

Ødis og Bøgeskovs byfester - eller hvad de nu hedder - har i flere år haft krolf på programmet. Nu er der andre der tager udfordringen op og arrangerer krolf i sådanne forbindelser.
I Roslev oppe ved Limfjorden har de prøvet, og det resulterer måske ligefrem i en krolfklub. Christiansfeld har krolf på programmet 13. juni fra 14 til 16 og i Jordrup har de arrangeret en kamp mellem Jordrup og Lunderskov.
For det meste giver byfester ikke ret mange flere medlemmer, men en hel del opdager at der findes noget der hedder krolf, og det er forhåbentlig til nytte et sted ude i fremtiden.  

15/5 Vesterbro Krolf Klub (VeKK) stiftet

af Bente Juhl-Thomsen, VeKK

Den 26. april 2003 var der stiftende generalforsamling i VeKK.
Der deltog 17 interesserede fremtidige krolfspillere og foreningen stiftedes med følg. Bestyrelse:

Formand            Børge Juhl-Thomsen
Næstformand     Andreas Nøddebo
Kasserer            Birthe Demskov
Sekretær            Per Schrader
Turneringschef    Børge Andersen

Efterfølgende spillede en stor del af deltagerne på en til lejligheden indrettet "mock-up" bane under kyndig ledelse af de inviterede sagkyndige fra DKK, Karen Marie og Henning Thomsen, som også under generalforsamlingen var til stor hjælp og inspiration med et foredrag om bl.a. historie og spilleteknikker.
Siden generalforsamlingen har yderligere 7-8 medlemmer meldt sig på banen, det tør siges at være en unik situation, idet banen først er under anlæg efter bededagsferien og på nær initiativtageren har ingen af medlemmerne nogen sinde prøvet at gå en runde.
Banen bliver placeret i forbindelse med DGI-byens parkeringsanlæg og DGI´s direktør Niels Dalsgaard og arrangementschef Poul Henning Jørgensen har været til stor hjælp i denne opstartfase. Således stiller DGI-byen mødelokaler frit til rådighed, vi får aflåseligt skab til spilleudstyr frit til rådighed og ikke mindst etableres der mulighed for med et medlemskort i hånden at få udleveret nøgle til skabet så man i princippet kan spille på et hvilket som helst tidspunkt man måtte ønske det  - f.eks. når man får gæster eller man vil præsentere spillet for en kollega eller lign. – Nøgleservice foregår nemlig via DGI`s eget hotel der har døgnbetjening.
Foreningen har allerede på stiftelsesdagen indkøbt 6 køller og kugler så nu kører vi snart….

Og den 20/5 kom der så endnu en mail fra København

Bededagsferiens halvvåde dage blev af VeKK´s bestyrelse brugt til at grave huller!
Søndag eftermiddag blev en flot, intim, lille 12- hullers bane etableret med 150 mm. huller så der er en chance for at nå "hele vejen".
Et prøvespil i al hast ( mørke våde skyer tårnede sig op i vest ) tydede på at banen sådan cirka burde kunne gennemføres på 27-29 slag.
Formandens prøvespil var på 34 – og når man kender ham, så….
Vi har endnu ikke fået lavet hul-markeringer – er der nogen der har et godt forslag ??
Stor Krolf-hilsen fra København, måske må vi få lov at være værter engang når vi bliver voksne?

8/5 Krolf i Roslev, Salling

Den tidligere købmand i Ødis, Ove Poulsen, er nu bosat i Roslev, Salling. Det ligger lidt nord for Skive, lige før man kører over til Mors, så det er oppe i nærheden af Limfjorden.
Deroppe overvejer Ove at starte en krolfklub. Det kunne være sjov med en bastion deroppe også. Måske kan krolf  få fodfæste og brede sig både nord og syd for fjorden. 

8/5 Vingsted Centret

Vingsted Centret har nu også købt krolfudstyr. De laver selv en bane, og stiller udstyret til rådighed for dem der måtte have lyst til et slag krolf.
Så må vi håbe der kommer nogen forbi der har kendskab til krolf i forvejen, for ellers bliver det nok ikke til noget. Men når vi nu får oplyst folket om krolfens fortræffeligheder, skal der nok komme gang i spillet på de kanter også.

8/5 DGI blade

En torsdag aften kom Kirsten H. Larsen fra DGI forbi, for at se lidt nærmere på krolf. Hun er journalist for DGI, og skriver nu 2 små artikler om krolf i deres 2 blade.
Det er spændende hvad der kommer ud af det, og hvilke reaktioner der kommer - hvis ellers der kommer nogen. Det kommer der nu nok, for selv om det hjælper på uvidenheden, er der stadig ikke mange der ved hvad krolf er for noget.

21/4 Nye baner i Haderslev

Agrarerne i Haderslev er nu så mange, at de blev nødt til at få flere baner end de 2 eksisterende.
Agrarerne er vel verdens største krolfklub med over 80 aktive medlemmer.
Ved Overbanen er der ikke plads til mere, så Underbanen måtte lægges om. Den er nu delt i en Inder- og en Yderbane.
Agrarerne 2 og 4 bliver på Overbanen, Agrarerne 1, 3 og 7 flytter til Yderbanen og Agrarerne 5 og 6 spiller nu på Inderbanen.

21/4 Nye baner i Christiansfeld

Også Christiansfeld er nu så mange, at også de har været nødsaget til at lave flere baner.
Jeg tror Christiansfeld på rekordtid er blevet verdens næststørste krolfklub. De var i hvert fald over 70 til træning en formiddag i april.
Sidste år havde de 2 12-hullers baner, men i år er den ene udvidet til 18 huller. Derudover har de lavet sig en tredje 12-hullers bane, så de nu har en chance for at fordele alle disse mennesker jævnt ud over alle baner.

14/4 Rødding nu i gang for alvor

Alt tyder på Rødding er ved at få gang i krolf. De har i hvert fald købt udstyr og åbnet en bane, så jeg vil tro de mener det alvorligt. Se mere på hos Jydske Vestkysten.

6/4 Formandsmøde

Formandsmødet var i Seest Boldklubs klubhus søndag den 6/4 kl. 13:00.
Vi var ca. en 25  stykker, da nogle stillede med 2 deltagere.
Det var en sej omgang, som først sluttede ca. 18:30, men jeg synes udbyttet var godt, så tiden var ikke spildt.
Her kommer så en meget forkortet udgave af mødet.

Antal deltagere på mødet

Vi er ved at være for mange på formandsmødet, så fra nu af stiller hver klub kun med 1 deltager. Dog har alle nye klubber lov til at stille med 2 det første år.

Vedtagelse af regler

Forslag til regelændringer SKAL være mig i hænde senest 1. februar, så forslaget kan blive offentliggjort i årets første krolfpost. Klubberne har så chancen for at tage stilling til forslaget inden formandsmødet i april, hvor det enten vedtages eller forkastes.

Krokeringer

Det er nu helt forbudt at træde på en kugle og slå til den, uanset om det er ens egen eller ej.
Reglen er indført for at gøre spillet enklere, for mange kunne ikke huske hvilken af kuglerne man tidligere måtte træde på og hvilken man ikke måtte.

Standardhuller

Der var IKKE stemning for at ændre på reglen om huller. De skal altså minimum være 11 cm i diameter.

Markering af huller

Det er nu ikke mere et krav at man kan se hullets flag fra startstedet.

Køller

Kroketkøller - og alverdens andre køller - er nu tilladte. Eneste betingelse er, at man kan se hvad der er hovedet på køllen.

Kugler

Kugler skal være fra 8 til 9 cm i diameter.

Vægten skal være på min. 225 g.

Holdændring efter kampen er startet

Det er stadig forbudt at ændre holdet efter kampstart, og holdkortet skal være helt udfyldt fra starten.
Men der er ikke vedtaget en straf for at bryde denne regel. Jeg er blevet sat til at finde en passende straf for forseelsen til næste år.

Hold i turneringen

Nye hold starter på nederste niveau i turneringen. Der kan dog gives dispensation hvis 1 klub deles i 2.
Hold der trækkes ud af turneringen, skal altid være klubbens lavest rangerede hold.

Afstande

Vi får længere og længere afstande at tage hensyn til. Vi har vedtaget et maximum på ca. 1 times kørsel, målt via Kraks vejviser på internettet. Dette dog kun som vejledning, da det kan være svært i praksis.

Regioner

På sigt kommer der nogle regioner, men vi lader det ligge til det bliver aktuelt.

Dagliga

Vi vedtog at lave en dagliga. Spillere/hold fra hovedturneringen må gerne deltage både i denne og i dagligaen på en gang.
Dagligaen kommer til at leve sit helt eget liv, så der er ingen forbindelse til hovedturneringen.

Turneringen

Vi stemte om, om der skal være 5 eller 6 hold i puljerne, men da der var stemmelighed, besluttede vi at se tiden an.
Har man lyst til flere kampe, kan man selv arrangere nogle ekstra.
1. div. kommer til at bestå af 10 hold fordelt i 2 puljer. Der er slutspil mellem de 2 bedste i hver pulje og de 2 nederste i hver pulje rykker ned.
2. div. består af 4 puljer á 5 hold. Alle 1’ere rykker op og spiller om pokalen. De 2 nederste i hver pulje rykker ned.
3. div. er foreløbig på 2 puljer - en med 5 og en med 6 hold.. De 2 puljevindere spiller om pokalen og de 4 bedste i hver pulje rykker op.
Dagligaen har 8 hold fordelt i 2 puljer. Puljevinderne spiller pokalen.

Tilmelding til stævnerne

Formændene hjælper med tilmelding til stævnerne. De har alle fået tilsendt en liste. Samtidig bør man notere dem der kan og vil dømme.

Turneringsform ved stævnerne

Da jeg forventer mange spillere til VM, og måske endda også DM, bliver vi nødt til at gå over til rent slagspil på 4 baner hvis deltagerantallet overstiger 140 deltagere.
Under 140 deltagere kører vi sandsynligvis med det gamle system med både kamp- og slagspil på 2 baner.

Stævnekomité

VKK’s forslag om en stævnekomité blev vedtaget med virkning fra i år. VKK, Agrarerne og Hullet meldte sig frivilligt.

Dommerkursus

KØK har skruet et dommerkursus sammen, som vi vil tilbyde til alle. Det er IKKE et krav, at man har taget kurset for at dømme.

Dansk Krolf Union

Vi nedsatte et udvalg, der skal skrue nogle vedtægter sammen, og så stifter vi unionen i løbet af 1 til 2 år.
Deltagere er foruden undertegnede, Ib Svangren, KØK, Nete Rif, Seest, Arne Wind, Agrarerne og Henning Thomsen, DKK

24/3 CroquetGolf og KrokketGolf i Norge

Af og til suser jeg lidt rundt på internettet for at se om der er nogen der har gang i noget krolf. Af en eller anden grund søgte jeg på golfcroquet, som viste sig at være kroketregler spillet med golfudstyr.
Men CroquetGolf var så det omvendte, og oppe i Norge er der nogen der spiller dette spil. Altså et golflignende spil med kroketudstyr. Jammen det er jo da krolf i al sin rørende enkelthed.
Ud over navnet er der ganske få anderledes regler. De spiller kun til 10 huller, men ellers ligner det krolf så meget, at det er helt uhyggeligt.
De havde links til kokketudstyrshandler på nettet, og der er andre der laver hoveder i kunststof lige som jeg. De fås både med aluminiumsskaft og træstaft - førstnævnte med cykelstyrsvikling på skaftet. Uhyggeligt!
Det er en omfattende hjemmeside med masser af oplysninger og billeder. De har flere baner i private haver i forskellige byer og de går vældig op i det, så vidt jeg kan se. På deres medlemsliste er der i øjeblikket lige knap 100 navne, så det er ved at være en større sag. 
Vil man studere det nærmere skal man ind på http://www.croquetgolf.tk/
De havde for øvrigt nogle sjove billeder. Jeg lånte nogle af dem.

Så prøvede jeg at søge på KrokketGolf, og igen dukkede Norge op. Denne gang var det en svensker der åbenbart bor i Norge der havde fundet på et spil der ligner krolf. De er lige så glade for forhindringer som vi - om ikke mere - men så vidt jeg kunne se, brugte de en pind til at skyde efter i stedet for et hul.
Deres hjemmesider var ikke så omfattende, og jeg tror ikke de var mere end 5 spillere, så det er ikke den helt store organisation.
Vil man se stedet, så gå ind på http://kunst.no/harald/kg.html

13/3 Seniorliga

KHL fremsætter et forslag om at der skal oprettes en liga udelukkende for seniorhold. Dvs., at alle klubber - hold for hold - skal være på det rene med, om de hold der tilmeldes, vil spille i en eventuel seniorliga eller i vores normale liga.
Jeg fik ikke lige fat i om man mener ”seniorliga” eller om det i virkeligheden drejer sig om ”Krolf om dagen”. Det er ikke helt det samme, for i sidstnævnte kan yngre der har fri om dagen være med.
Jeg er ikke begejstret for at skulle administrere 2 ligaer, men hvis der er klubber/hold nok, er jeg da heller ikke fuldstændig afvisende.
Eneste fordel ved en seniorliga, er vel, at alle kampene kan spilles om dagen på hverdage. I vores nuværende turnering kan det kun lade sig gøre hvis 2 seniorhold tilfældigvis mødes.
En ulempe er at man ikke kommer ud til så mange forskellige baner som man ellers ville. En anden ulempe er, at når der er færre hold i en turnering, øges risikoen for at skulle køre langt. Og en tredje ulempe er, at der findes nogle MEGET stærke seniorhold, som uvægerligt vil komme i pulje med nogle af nybegynderne. 

11/3 DKK skifter hjemmebase – igen

DKK skifter hjemmebane fra Skærbæk til Fredericia. Der er indgået en aftale mellem firmaidrætten (FFFIF) og DKK, så DKK’erne nu har lov til at spille på FFFIF’s bane.
Det er nu den 4. hjemmebane i klubbens historie. Ikke alene 4 meget forskellige baner, men også placeret så forskelligt som Vejlby, Sdr. Vilstrup, Skærbæk og altså nu Fredericia.
Jeg tror, det er en blivende aftale, og at DKK nu falder til ro hos FFFIF. Det kan være, at samarbejdet mellem FFFIF og DKK kan gavne begge på længere sigt.

11/3 Rødding

I Rødding er Rødding Gymnastikforening ved at starte noget krolf op som ”Idræt om dagen”.
I praksis bliver det nok pensionister, men altså ikke nødvendigvis alle.
En gang ved lejlighed ser jeg nærmere på deres bane. Efter sigende skulle det være et ganske udmærket område i nærheden af rådhuset.
Her i 2003 skal de nok bare i gang, og så håber jeg, vi ser mere til dem i 2004 eller –5.

11/3 Ny formand i Baskerne

Frits Henriksen er blevet afsat som formand i Baskerne, efter lidt uenigheder i klubbens ledelse. Han er dog stadig i bestyrelsen og kaptajn på et af holdene, så han er ingenlunde tabt for hverken Baskerne eller krolfsporten.

I stedet er Gerda Trøjby blevet formand. Hun har nu spillet krolf i 2-3 år, så det er en dame der har god føling med hvad krolf drejer sig om. Velkommen til Gerda.

Ny har 7 af sidste års 14 tilmeldte klubber kvindelig formand, så i krolf får kvinderne lov til at komme til fadet.

11/3 Radioen P1

Jeg blev kontaktet af nogle elever fra jounalisthøjskolen i Århus, som gerne ville lave noget om krolf. De havde hørt skulle være ganske hyggeligt.
Jeg hentede dem på Vamdrup station og kørte hjem til mig, hvor vi spillede et par huller og optog et par meter lyd med krolf.
Eleverne havde spurgt, om ikke jeg kunne få nogen til at komme og lave ”krolflyde”, så jeg havde inviteret pensionisterne i klubben. Desuden var verdensmesteren Egon Jensen, Vamdrup og opfinderen Frits Henriksen, Asperup, inviteret.
Da det regnede da vi optog, blev det ikke til så meget spilleri, men så gik vi op i klubhuset oppe ved Inger og Willy, hvor der blev lavet flere interviews.
Det ender op med et 15 min. indslag, som de sender ind til P1. Her beslutter P1, så om elevernes værk er godt nok til at sende ud i æteren eller ej.
Det var fornuftige unge mennesker, så selvfølgelig bliver det udsendt, men i skrivende stund vides ikke hvornår.
Jeg får under alle omstændigheder en CD med de 15 minutter, så måske lægger jeg det på nettet.

7/3 Hyggespil

Vamdrup Krolf Klub inviterer til "hyggespil" lørdag den 28/6 fra kl. 10:00 til ? på banerne bag rådhuset i Vamdrup.
På pladsen kan der købes øl, vand, pølser og sandwich.
Vi ser frem til en rigtig hyggelig dag, hvor alle er velkomne.

Tilmelding ønskes gerne senest fredag den 20/6 til :

Inger Pedersen     7558 2576,
Bente Rieper        7558 8355  eller
Bente Didriksen    7558 1115

26/2 Formandsmøde på plads

Formandsmødet bliver i Seest Boldklubs klubhus søndag den 6/4 kl. 13:00.

Her er lidt om hvad jeg har med til mødet. Tal om det i klubben og påvirk Jeres formand. Måske er man heldig at få indflydelse på vores beslutninger.

Krokeringer

Tidligere måtte man holde på en kugle med foden og så slå til den, hvis 2 kugler lå klods. De blev ændret til at man kun må slå så ens egen kugle triller væk, men nu kniber det med at folk kan huske om det er den ene eller den anden man må slå til. Da reglen næsten aldrig anvendes og da den kun er til besvær hvis den anvendes, så lad os da afskaffe de.

Mit forslag : Lad os helt afskaffe reglen. Det drejer sig om afsnittet Klods.

Enten skal det fjernes helt eller også skal det omskrives så der klart og tydeligt står at krokeringer IKKE er tilladt.

Standardhuller

Jeg er næsten ked af at bringe det på bane igen, men jeg tror faktisk IKKE vi skal have noget med min. 11 cm i diameter på huller. Jeg laver nemlig ofte 3-kantede huller når jeg laver engangsbaner, og det der med diameter i en 3-kant duer ikke rigtigt.

Jeg tror bare der skal stå, at en kugle på 9 cm i diameter skal kunne tages op af hullet af en brøndgravers grove, gigtplagede, blåfrosne fingre. Eller måske skal der slet ingen ting stå.

Mit forslag : At følgende sætningen under ”Bane” ændres fra:

Et hul skal være minimum 11 cm i diameter og minimum 3 cm på det dybeste sted.

til

Et hul skal være af en sådan beskaffenhed, at størst mulige tilladte kugle kan tages op uden store problemer.

Markering af huller

Der står i reglerne at man skal kunne se et huls markering fra startstedet. Det er i praksis dog ikke altid tilfældet, og så synes jeg lige så godt vi kan rette reglerne så de passer med virkeligheden.

Mit forslag : At følgende sætningen under ”Bane” helt fjernes :

Desuden skal der være en tydelig markering, så det kan ses fra startstedet.

Kroketudstyr

Jeg tror ikke vi fik gjort det rigtige for krolfens fremtid  sidste år, så derfor tillader jeg mig at tage dette punkt op igen. Men lad mig tage det fra starten.

 "I have a dream" har en noget mere kendt herre end lille mig engang sagt. Jeg har også en drøm, men jeg tror ikke Martin Luther King tænkte på krolf.

Min drøm er at krolf skal være så enkelt og ligetil at spille, at alle kan gå ind lige fra gaden og gå i gang. Der er selvfølgelig lige et par regler der skal følges, men 2 min. undervisning skulle være nok.

Det skal også være enkelt at starte op et nyt sted - en ny klub, en eksisterende klub, en flok naboer, et firmahold, en kaffeklub eller hvad det nu måtte være. Altså skal det være tilladt at finde et par gamle kroketkugler og -køller på loftet og så bare gå i gang - også med turneringskrolf.

Alder, køn, hudfarve og kølle er efter min mening fuldstændig ligegyldigt - bare spil.

 Helt akut er det i år sådan, at Hejnsvig stiller med 1 hold eller 2 i år, men kun hvis de må spille med deres eksisterende kroketudstyr. Hvis de skal til at købe nyt udstyr, gider de ikke være med i holdturneringen, men spiller så bare derhjemme.

Køller

Nu er der selvfølgelig det ved det, at bruger man en bøjet kæp som kølle, kan det være svært at definere hvad der er hoved -specielt når man skal flytte et køllehoveds længde ind. Derfor skal den regel ændres til "op til 15 cm ind", som tilfældigvis er længden på en standardkølles hoved.

Man skal også altid slå med køllehovedet, så der må ikke være tvivl om hvad der er hoved og hale på køllen.

Mit forslag : At reglen om køller ændres til :

Man må kun spille med udstyr, hvor det er tydeligt for enhver, hvad der er hovedet til at slå med.

Det er ikke tilladt at have nogen mekanik til at styre slagstyrke eller retning med.

Det er tilladt at skifte kølle een gang i løbet af kampen.

I tilfælde af defekt er det også tilladt at skifte, selv om der tidligere er blevet skiftet.

Og at sætningen :

Man må flytte kuglen et køllehoveds længde væk fra en forhindring, dog ikke direkte i hul.

ændres til

Man må flytte kuglen op til 20 cm væk fra en forhindring – målt til kuglens centrum, - dog ikke direkte i hul.

Kugler

Og så til kuglerne, som jeg synes er det allervigtigste. Golfkugler og basketbolde er selvfølgelig ikke tilladte, men hvad er så min. og max. på kuglestørrelser og hvad med materialer og vægt?

I øjeblikket har vi låst os fast på mine standard nylonkugler, men udelukker derved temmelig mange andre kugler som er lige så gode. Mest er jeg bekymret for kroketkuglerne, da jeg tror vi måske kan få fat i en hel masse kroketspillere hvis de bare kan spille med det udstyr de er vant til.

Jeg synes minimum skal være 8 cm i diameter og max. 9 cm. Materialet er ligegyldigt men vægten skal være min. 200 g.

Dette gør næsten alle nuværende krolfkugler er lovlige og også størsteparten af kroketkuglerne har denne størrelse. Vi kommer til at ramme Olav og Hennings (plus vistnok et par stykker mere) undermålere, men det er ikke mange ud af ca. 300-400 turneringskugler.

Vi kunne selvfølgelig også sige at 7,4 cm var det tilladte minimum, men da det jo er en fordel at spille med mindre kugler end store, vil mange nok efterhånden forsøge at skifte. Godt for mit kuglesalg, men jeg mener ikke det er det rigtige at gøre.

Mit forslag : At reglen om kugler ændres til :

En krolfkugle skal minimum være på 80mm og max. på 90mm i diameter og minimumsvægten være på 200g. Der er ingen maximumsvægt og materialet er valgfrit.

Det er tilladt at skifte kugle een gang i løbet af kampen.

I tilfælde af defekt er det tilladt at skifte kugle, selv om der er skiftet kugle tidligere.

Holdændring efter kampen er startet

I øjeblikket SKAL man udfylde holdkortet fra starten inden kampen begynder, men hvad er konsekvensen af at ændre på holdet efter kampen er gået i gang? Hvad med skader? Eller trætte eller sure spillere?

Jeg er af den mening, at man skulle have lov til at pille ved sit hold lige så meget man lyster. Bare sådan, at hvis hjemmeholdet ændrer noget, skal udeholdet have lov til at ændre også. Faktisk den eneste fordel et udehold har.

Mit forslag : Afskaf reglen. Alternativet har jeg intet forslag til.

Hold i turneringen

Nye hold der tilmeldes turneringen, starter selvfølgelig fra bunden. Der må dog kunne gives dispensation hvis et eller flere hold bryder ud fra en anden klub. Dette skal dog accepteres af begge klubber.

Hvis en klub ønsker at trække et hold ud af turneringen, SKAL det være et af de lavest rangerende hold. Man kan altså ikke trække et 2. div. hold ud, hvis man har et 3. div. hold. Så trækker man 3. div. holdet og lader disse spillere spille på 2. div. holdet.

Mit forslag : I holdreglerne skal der tilføjes endnu et afsnit – ”Hold i turneringen” med denne ordlyd :

Et nyt hold starter altid i nederste række.

Hvis en klub ønsker at trække et hold ud af turneringen, kan det kun være et af de lavest rangerende hold.

Hvis en klub deler sig i 2, kan den nye klub godt få et eller flere af moderklubbens hold og deres placering i rækkerne, men kun under forudsætning af, at begge klubber er enige om hvilke hold det drejer sig om. Ellers starter den nye klub fra bunden.

Afstande

Vi skal også have vedtaget med os selv hvor langt vi gider køre for at spille en krolfkamp.

F. eks. er der et par klubber på Lolland som jeg har sagt nej til, simpelthen fordi hverken vi eller de gider køre så lagt for at spille krolf.

Nu spøger Hejnsvig, Glamsbjerg og Hviding (Ribe) i kulissen. Er de inden for rimelig afstand eller hvad?

I øjeblikket er der ca. 1 times kørsel fra Baskerne til Gram, og jeg tror ikke vi skal have længere afstande end det. I hvert fald ikke i de nedre divisioner hvor vi har mulighed for at fordele holdene geografisk. I 1. division har vi intet valg da der kun er 1 af slagsen (endnu).

Er max. 1 times kørsel i orden eller skal det være et andet tal eller ubegrænset kørsel (f. eks. Nexø)?

Mit forslag : Vi laver en stiltiende regel om at turneringsledelsen bestræber sig på at lave turneringen på en sådan måde, at der bliver max. 1 times kørsel til en krolfkamp.

Regioner

På længere sigt kunne vi inddele os i regioner eller amter, og hver region er så bygget op lige som vi er nu. Vinderne af 1. div. i de forskellige regioner mødes så til sidst og spiller om den store landsdækkende pokal.

Faktisk kunne vi gøre det allerede nu, hvis Lollikkerne vil være med. Der er bare det ved det, at der kun er 2 klubber med hver 1 hold på Lolland. Altså 1 hjemme- og 1 udekamp - slut færdig.

Umiddelbart lidt for lidt, synes jeg. Så er spørgsmålet så - hvor mange klubber og/eller hold er minimum for at starte en region op?

Er vi allerede derhenne hvor vi skal til at tænke på at dele os i regioner? Det kunne være en region der består af Ribe og Sønderjyllands amter og en region der består af Vejle og Fyns amter. Eller er Fyns amt en selvstændig region med 4 hold fordelt på 3 klubber?

Turneringen

I år 2002 var vi 32 hold tilmeldt. 5 i første div., 10 i anden div. og 17 i tredje div.

Jeg har modtaget forslag om 6 eller 7 hold i puljerne fra diverse spillere. Selv er jeg imod 7 hold, men ligeglad med om det er 5 eller 6.

Desuden er det så uheldigt, at der er 4 KØK-hold og 1 Baskerhold i 1. div. i år. For at undgå det bliver alt for kedeligt – også senere hvis andre klubber skulle komme ud for det samme – synes jeg vi skal lave 2 puljer á 5 hold i 1. div. Det giver mulighed for at blande holdene bedst muligt.

I år har vi tilfældigvis en udmærket mulighed for at udvide 2. div. til 4 puljer samtidig med vi udvider 1. div. til 2 puljer, og så synes jeg lige så godt vi kan det, i stedet for eventuelt at måtte indføre en 4. div.

Hvis vi vælger at gå op på 6 hold pr. pulje, synes jeg vi skal vente med dette til næste år og så spille med 5 hold i år. Vi går så op på 6 hold ved at lade 2 rykke ned fra 1. div. og lade 4 rykke op. Så lader vi 4 rykke ned fra 2. div. og 10 rykke op fra 3. div. – så skulle det komme til at passe.

Mit forslag :

5 eller måske 6 hold pr. pulje (7 er for mange).

1. div. : Ændres til 2 puljer. 4 hold rykker ned og 4 nye op.

2. div. : Ændres til 4 puljer. 4 puljevindere rykker op i 1. div. som erstattes af 4 nedrykkere. 2 hold rykker ned fra hver pulje (8 hold i alt) og de erstattes af 8 nye 3. div. hold.

3. div. : Op til 16 puljer afhængigt af antal tilmeldte hold og puljestørrelse. 8 hold op i 2. div., som erstattes af 8 nedrykkere.

23/2 Vamdrup Krolf Klub har fået byggetilladelse

Af Mogens Dam, VKK

Det er  lykkedes Vamdrup Krolf Klub at få byggetilladelse til en pavillon over flisearealet ved banerne , så der er et sted at komme i læ og tørvejr når sæsonen starter den 24 april.
Det er med gode sponsorer også lykkedes at skaffe økonomi til byggeriet , som
de også må nyde gavn af det nye tiltag. Vi glæder os meget til at se det færdige resultat, og håber ligeledes at det sidste sæt borde og bænke bliver færdige (det har man da fra VIVA's side lovet) så vi er klar til at modtage mange nye medlemmer her i 2003.

17/2 Vamdrup Krolf Klubs store skuffelse ved VM

Af Mogens Dam, formand i VKK da brevet blev sendt - nu forhenværende

Det kan da godt være vi er for naive i Vamdrup Krolf Klub angående økonomi ved at afholde et VM.
Vi mener at vi havde fået et rigtig godt VM op at stå, og havde været ude ved mange sponsorer, der havde ydet en stor indsats for Vamdrup Krolf Klub, så der ikke skulle bruges ret mange penge på gevinster, anlæg, elektrikere og lignende.
Da vi gav 100 kr for at være med, er det rigtig nok let hovedregning, at når maden var betalt med 75 kr pr. kuvert, er der 4000 kr tilbage.
Der blev ligeledes brugt 400 kr til 2 førstepræmier, samt et par hundrede til flag, og ca. 50 kr til laminering.
Så er der lidt omkostninger til forsendelser og lidt foto og en pose slik til børnene – det beløb sig åbenbart til 1750 kr.
Som beskrevet er der købt en pavillon til 1800 og med 600 kr inden en kasse skulle købes. Så langt kan jeg godt følge med. Men jeg forstår ikke at VM ikke er placeret på flere skuldre, så de der afholder VM også har lidt at sige om hvad pengene bliver brugt til, eller i det mindste fik en ordentlig orientering om hvad man kunne gøre med midlerne der kommer ind, inden man går ind til et VM eller et DM.
Der er da mange af vores gode sponsorer der har spurgt om vi så fik lidt ud af at holde VM.
Da nu det var Vamdrup Krolf Klub de sponsorerede, er det pinligt at stå der og vide, at det er VM’s enmandskomité der bestemmer enerådigt hvad pengene skal bruges til, så kan man jo dårligt svare.
Herfra synes vi det kunne være en fordel at man nedsatte en 3- til 5-mands komité, bestående af formænd, valgt på formandsmødet, der kom til at køre VM og DM. Så er der ingen der kommer til at føle, at dette er en en-mandsforestilling.
Det ville også gøre, at flere på forhånd var helt klar over hvad de går ind til, når de påtager sig en opgave som at afholde et stort stævne.
Dette er ikke noget jeg skriver for at komme i nogen komité, for til næste år er jeg slet ikke i bestyrelsen i Vamdrup Krolf Klub, det er ren skuffelse over hvad pengene blev brugt til, uden vi havde nogen indflydelse.

------- O -------

Dette var ordene fra Mogens, og det kræver vist lidt forklaringer. Jeg må hellere tage regnskabet først i runde tal. 

Indtægter
Indbetalinger fra spillerne                                                         15.800 kr

Udgifter
Mad                                                                                        12.000 kr

Flag, laminering, post, præmier, billeder, krus, tavleplade m.m.    1.400 kr

Pavillon plus kasse                                                                     3.500 kr

Overskud                                                                              - 1.100 kr

Altså et underskud på 1.100 kr.

Hvis jeg har misforstået det hele korrekt, er der nu 2 springende punkter.

1)       Der blev underskud pga. den købte pavillon.
2)       VKK troede de skulle have del i overskuddet.

VKK ville gerne have haft indflydelse på hvad penge blev brugt til, således at VM havde givet et overskud. Dette overskud havde de så sat næsen op efter at få del i.

Der er bare det ved det, at siden 1994, hvor jeg for alvor begyndte at holde styr på økonomien, aldrig har delt overskuddet med nogen. Alle penge er gået i en VM-kasse, som år for år har haft en klat penge at arbejde med. Da vi i 97 havde samlet omkring 4-5.000 kr sammen, blev de ”fyret af” på en bus til Nysted i 98.
Siden hen er beholdningen stille og roligt vokset, og inden VM i Vamdrup var beholdningen på knap 5.000 kr, og så synes jeg det var passende at købe en pavillon i ordentlig kvalitet og en kasse til at have den i. Faktisk overvejede jeg at købe flere af slagsen, hvis det viste sig at den var god og holdbar, for den jeg har købt for DM’s penge, er ikke ret stærk.
Her fik jeg så lige flettet ind i udredningen, at jeg fører regnskab for både DM, VM for par og VM.
Hvorom alting er; ingen penge til VKK – uanset om der havde været overskud eller ej - og det er der altså heller ikke til hverken Madholdet, som holder DM, eller Carlo fra FFFIF som holder VM eller KØK som holder VM for par. Så ved I det drenge. 

Tilbage til Mogens’ brev.

Ja – det var et rigtig godt stævne. Alt klappede perfekt, og det var ikke kun formanden der knoklede. Der var MANGE fra VKK der gjorde en stor indsats. Tak fra alle os til alle Jer.

Jeg beklager meget, at I troede I skulle have penge ud af VM. Det er ganske enkelt min fejl, at jeg ikke fik forklaret Jer, at I ikke ville få en rød reje ud af det. Det vil jeg så forsøge at råde bod på fremover.

At I ikke kunne forklare sponsorerne hvad I fik ud af stævnet, beror jo faktisk på den førnævnte manglende forklaring. Så kunne I jo have sagt, at sponsorerne ikke gav til VKK, men til Krolf VM, og det I fik ud af det var noget prestige og noget presse, som i sidste ende risikerer at give flere medlemmer. Kort sagt noget markedsføring.
Og så er der jo Jeres øl/vand/pølsebod, som forhåbentlig har givet en klat penge til en slunken klubkasse.

Forslaget om en 3- til 5-mands komité der arrangerer DM, VM for par og VM er en rigtig god idé. Nu har jeg været med til at arrangere samtlige stævner siden 1989, og både Lene og jeg ville da være glade for at kunne nyde dagen i fulde drag, for en gangs skyld.
Det vil blive hilst velkommen fra min side, men om det lige bliver fra 2003 ved jeg ikke, for jeg er så småt i gang med alle 3 stævner. Men hvis mine medarrangører siger god for det, er der da ikke noget i vejen for at der kommer flere med.

17/2 Vores organisation

Ovennævnte brev fra VKK har fået mig til at spekulere på, om ikke der nu er så mange nye klubber og medlemmer, som faktisk ikke ved hvordan krolforganisationen er skruet sammen. Det vil jeg nu prøve at forklare.

Historisk set er krolf opstået på det vestlige Fyn, nærmere betegnet Nørre Aaby, hvor Frits Henriksen – nuværende formand for Baskerne – startede det hele.
Den første 12-hullers bane blev lavet i ca. 1981 og var kæmpestor – noget større end NÅK’s nuværende bane, selv om det var samme område der spilledes på – og der spillede Frits med døtre, svigersønner, børnebørn, anden familie og diverse nysgerrige naboer og venner.
Ca. i 1985 lavede jeg en bane i min have i Ødis Kroge, og historien gentog sig. Vi spillede med familie, venner og naboer når tid, lyst og lejlighed bød sig.
I 1989 var Frits i avisen, og der stod at Vestfyn var eneste sted i verden der blev spillet krolf.

SIKKE NOGET SLUDDER!!

Jeg fór i blækhuset og inden jeg havde set mig om – eller måske nærmere ”tænkt mig om” – havde  jeg inviteret alle dem jeg kunne komme i tanke om havde været i berøring med krolf på et eller andet tidspunkt. Det blev til 26 deltagere hjemme i min have – og VM var født.
Det gik op for mig, at der ikke var nogle skrevne regler, så jeg noterede alle de regler jeg kunne huske og tilføjede sikkert også nogle flere, og de første krolfregler var født. De blev delt ud ved første VM.
Stævnet var hyggeligt, og Frits med flere meldte sig til at afholde VM året efter i Nørre Aaby.
Siden er det gået slag i slag – om man så må sige. Folk har meldt sig frivilligt eller jeg har opfordret noget til at melde sig, og så har jeg og en anden privatperson arrangeret et stævne.
De senere år er klubberne mere og mere gået ind og har hjulpet den der har meldt sig, og nogle år er det vel nærmere formanden der har meldt klubben frivilligt. Det ændrer ikke noget ved min opfattelse – nemlig at jeg arrangerer sammen med en anden privatperson. Sidste år f. eks. sammen med Mogens Dam, som tilfældigvis på det tidspunkt var formand for VKK.
Der er, med andre ord, ikke blandet hverken andre formænd eller Dansk Krolf Union eller noget som helst andet ind i stævnerne. Faktisk så enkelt som noget kan være.

I Ødis Kroge syntes vi at krolf var rigtig sjovt og hyggeligt, og vi begyndte at sætte det lidt i system med træningstider osv. Det resulterede i verdens første krolfklub i 1992.
Flere klubber dukkede op og i 1993 startede vi holdturneringen med hold fra NÅK, ViGo’e, SaS, DKK og 3 fra KØK.
Jeg, som initiativtager, måtte igen til at finde på nogle regler, og for at kunne orientere alle om hvad der foregik begyndte jeg at udgive Krolfposten.
Jeg styrede turneringen ret diktatorisk de første år, men allerede andet år synes jeg reglerne var så gode, at vi ikke behøvede at ændre noget akut, som vi var nødt til første år.
Derfor blev formændene indbudt til formandsmøde i 1995, hvor vi så vedtog diverse justeringer af regler – generelle krolfregler så vel som holdreglerne. Vi aftalte også hvordan holdturneringen skulle forløbe fremover.
Men da Dansk Krolf Union ikke findes og et formandsmøde ret beset ikke står som arrangør (kan et ”møde” være arrangør?),  er det vel ene og alene undertegnede der er arrangør af krolfturneringen, sådan rent juridisk set (og praktisk). I spiller altså alle i ”Peters Private Krolfturnering”.

Nu har krolf  vokset sig større og stærkere, og efterhånden bliver arbejdsbyrden lige så stille større og større, så vi skal nu alvorligt til at tænke på at få stiftet Dansk Krolf Union – eller hvad barnet nu skal hedde.
Unionen skal så tage sig af regler, stævner, holdturnering, ranglister, Stævneposten,  Krolfposten og opdatering af internettet.
Forskellen fra nu vil være den, at arbejdet bliver spredt på flere folk og at der så kommer noget økonomi ind i det. Der er noget med lån af computere, programlicenser, internet og fotokopier  m.m. vi skal have styr på.
Jeg kan nok klare det 1 år eller 2 endnu med den nuværende organisation, idet jeg efterhånden har noget erfaring og rutine, men så er det også ved at være slut, og vi kan jo lige så godt begynde at tænke på fremtiden allerede nu. Den er over os inden vi ser os om.

26/1 Hejnsvig

Jeg har haft en samtale med Peter Kahl fra Petersminde Krolfklub i Hejnsvig. De var interesseret i holdkrolf, men altså kun hvis de må spille med kroketudstyr. De er ikke interesseret i at købe krolfudstyr når de nu har kroketudstyr som de er vant til og som de vel i bund og grund mener er bedre.
Personligt vil jeg da meget gerne have Hejnsvig med i turneringen, og jeg er da villig til at ændre vores nuværende regler så de kan spille med deres vante udstyr, men da det ikke er mig der bestemmer det hele, skal vi lige have alle de andre formænd med på spøgen også.

2/1 Nye klubber og flere hold

Et par nye klubber har rettet henvendelse til mig angående tilmelding af hold til turneringen. Det er Aktivisterne fra Glamsbjerg på Fyn og Idylparken i Kolding. Begge steder er de 10-12 stykker der startede med krolf sidste år, og allerede nu tør de kaste sig ud i noget holdkrolf, vel vidende, at det nok giver en på hatten når de skal spille mod alle "profferne".
Det er selvfølgelig meget modigt gjort, men jeg tror nu ikke de er helt så dårlige som de selv tror, og de kommer til at spille i en række med mange andre nystartede hold. Der er nogle lærepenge der lige skal betales her det første år, men de skal nok få nogle point på hjemmebane i løbet af sæsonen.
Der er også nogle klubber der går og spekulerer alvorligt på at stille med flere hold. Jeg har kendskab til at VKK regner med at stille med 2 hold mere, Lunderskov og Fuglsang med 1-2 mere. Desuden stillede KHL med så mange spillere sidste sæson, at der er grobund for 1-2 hold mere, og KØK går også på grænsen til et ekstra hold.
Og så er der jo Hejnsvig, som vil være med, hvis ellers de får lov til at spille med deres eget kroketudstyr.
I Jordrup og Christiansfeld er der også en del krolfspillere som spiller jævnligt, men jeg ved ikke om de er klar til holdkrolf endnu. Spillemæssigt er de givetvis, men hovedet skal jo også lige med.
I Seest er der nogle ikke-seniorer der også spiller krolf. De har en anden bane og andre spilletidspunkter end seniorerne, men de er også under Seest Boldklub. Jeg har hørt de skal ind under Seest Boldklub som selvstændig afdeling, så de må jo mene det alvorligt. Lur mig om ikke også de dukker op en dag. Måske ikke lige i år, men hvorfor egentlig ikke?

Hvis jeg er lidt pessimistisk tror jeg på 7 nye hold igen i år, og hvis jeg ser lidt optimistisk på sagen, kommer der vel omkring 15-16 nye hold, så et realistisk bud er vel 10-12 friske, nyudklækkede hold, som gerne skulle afstedkomme en spændende og afvekslende turnering. 

1/1 Diverse

Så tidligt på året er der ikke meget nyt, men det ser foreløbig ud til at formandsmødet bliver i april, DM i maj i Ødis Bramdrup, VM for par i Ødis i juni og VM i Fredericia sidst i juli. Datoer dukker op på de respektive sider når de står fast.

Du kan finde nyheder fra 2002 i arkivet.


PLC 22-07-10