Op • Hold 93 • Hold 94 • Hold 95 • Hold 96 • Hold 97 • Hold 98 • Hold 99 • 2000 • 2001 • 2002 • 2003 • 2004 • 2005 • 2006 • 2007 • 2008 • 2009 • 2010
 

1. div.
2. div.
3. div.
Dagliga 1
Dagliga 2
Pokalturn.

Her under nyhederne kommer der nyt fra krolfens verden.

Der kommer lidt resultater fra holdturneringen og stævnerne, samt alt hvad jeg ellers kan få støvet op af oplysninger om krolf.

På en underliggende side er der lidt om krolf i medierne.

Vil man mere i detaljer med resultater og stillinger i holdturneringen, må man dykke ned i de underliggende menuer. Se øverst til venstre.


Krolf Forum

I forum kan man komme med sine kommentarer til alt inden for krolf. Regler, spørgsmål, forslag, oplevelser, holdninger, meddelelser eller bare en sludder for en sladder.

Krolf Forum


Nyheder om krolf


Diverse nyheder

Krolf 2006
Aktivitetskalender

  Sæsonen er slut

De yngste nyheder står øverst - de ældste nederst

Diverse klubmesterskaber

Agrarerne
Krolfklubben i Ødis Kroge (KØK)
Nysted Krolf-klub (Nyserne)
Vesterbro Krolf Klub (VeKK)
Vamdrup Krolf Klub (VKK)

Diverse billeder

Billeder fra DM i Glamsbjerg.
Billeder fra VM for par ved Nebbe Marked.
Billeder fra VM i Rødding.

Billeder fra 1. div. slutkampe.
Billeder fra 2. div. slutkampe.
Billeder fra 3. div. slutkampe.
Billeder fra dagligaens slutkampe.
Billeder fra pokalslutspillet.

Billeder udvalgt til 2007 kalenderen.

2/12 Skodborg skifter navn til Kongeå

Skodborg har spillet med i holdturneringen på dispensation under navnet Skodborg Krolfklub, men nu er klubben stiftet officielt med bestyrelse og det hele.
På det stiftende generalforsamling, blev man dog enige om at klubben skulle hedde Kongeå Krolfklub Skodborg, eller bare i daglig tale Kongeå.

23/11 Agnete Rif, SIS, hædret

Nordea Fonden hædrer hvert kvartal et hold, en idrætsudøver eller leder fra Kolding kommune, med diplom, blomster, presse og 5000 kr i kontanter.
Det foregår ved at nogen indstiller vedkommende til prisen, og så vælger Nordea hvem der skal have den.
Denne gang faldt valget på Nete Rif, Senior Idræt Seest, og man må sige det var et godt valg.
Nete er, som mange krolfspillere ved, en særdeles aktiv dame på over 70 år. Krolfmæssigt spiller hun for SIS, for hvem hun også er fungerende krolf-formand, men også medlem af bestyrelsen i Senior Idræt Seest. Nete har ydet en stor indsats for krolf i Seest og for Dansk Krolf Union, som hun var med til at stifte og hun var medlem af bestyrelse de første år. Nete er stadig aktiv inden for krolfunionen, idet hun er formand for holdturneringsudvalget.
Senior Idræt Seest har også stor fornøjelse af Nete, ud over krolf,  2 gange om ugen, året rundt. Her gøres også et kæmpe stykke arbejde til medlemmernes store fornøjelse.
Hun er også i bestyrelsen i gymnastikforeningen GO-ON og hun spiller også badminton, så det er virkelig en pige med GO i.
Alt i alt må prisen siges at være meget mere end velfortjent.


Pressen tager billeder af Jens Barslund, Nordea Fonden,
der overrækker pris, blomster og check til Nete.

20/11 Gjessø meldt ind i DKU

Gjessø Seniorbadminton spiller krolf om sommeren, og de har nu også meldt sig ind i DKU.
Gjessø ligger ikke langt fra Silkeborg, og da Kølleklubben i Ry også er meldt ind i år, begynder det at tage form i det Midtjyske.
Og så er der 36 klubber i DKU.

1/11 Billund med i DKU

I Billund har de lært at spille krolf af Petersminde i Hejnsvig, og de blev så glade for spillet, at det straks har meldt sig ind i DKU.
Nu er vi så 35 mere eller mindre officielle klubber.

31/10 Indendørs krolf i Gram

Jørgen Krab har nu startet indendørs krolf i en lade på Annemettes Bondegård, som tilhører datteren Annemette.
I skrivende stund har jeg ikke set banen, men den er selvsagt ikke en af de største, og så er der alligevel plads til 24 samtidige spillere. Banen har ikke græs, men er tæppebelagt med buler i undergrunden, så det ikke bliver alt for nemt.
Der spilles om søndagen og det koster ikke en bondegård at prøve, men til gengæld kan man vinde en præmie.
Har man lyst til at prøve, kan man ringe til Helge Jacobsen på 74 82 12 78 og bestille tid, men allerede nu er de 2 første søndage fuldt optaget.

29/10 Træf mellem klubberne i øst

Den 7. oktober mødtes Vesterbro Krolf Klub, Nyserne og Strandbakkernes Krolfklub på sidstnævntes bane på Bogø.
Det er der kommet en lille historie med et par billeder ud af. Det ligger på Strandbakkernes hjemmeside.

23/10 Brørup Krolfklub

Den nystiftede Brørup Krolfklub bliver DKU's 34. medlem. Eigil Bundgaard er klubbens første formand, og de er allerede en snes medlemmer, selv om det først er startet op i år.

9/10 Vamdrup Krolf Klub

VKK har skrevet lidt om året der gik, planlagt udvidelse af pavillonen og klubmesterskaberne. Det ses på VKK's side her hos DKU.

2/10 Billeder udvalgt til 2007 kalenderen

Der er nu udvalgt 13 billeder til 2007 kalenderen. Vil man se billederne inden man bestiller ved formanden, kan man se dem hos Pixum.

24/9 KØK 2 vandt pokalfinalen

Søndag den 24. september blev DKU's første pokalfinale spillet ved Ågården Plejecenter i Ågård lidt nord for Kolding.
Vejret var helt utrolig dejligt med 25 grader og solskin hele dagen, selv om det var sidst i september. Stedet var fint og banen udmærket. Ved første øjekast så den let ud, men da undergrunde bølgede op og ned i bløde buer og græsset var lidt tottet, var det ikke helt så nemt som først antaget. Og så var der jo også lige lagt lidt forhindringer ved nogen af hullerne.

I den ene semifinale mødtes de to 2. div. hold Baskerne 3 og  KØK 7. Ud fra holdenes slutplacering skulle KØK 7 være svage favoritter, men i pokalkampe kan alt ske. Baskerne lagde hårdt ud, med at vinde begge mixdoubler, og da KØK's herredouble smed sejren væk på sidste hul, så det pludselig sort ud. KØK's damer vandt dog sikkert, så de var "kun" bagud med 2-6.
I damesinglerne fortsatte KØK'erne med at vinde og så var det lige 6-6. Holdene vandt derefter en herresingle hver, så kampen endte 8-8.
Så skulle der tælles slag, og det gav en kneben sejr på et enkelt lille bitte slag til KØK 7.

I den anden semifinale mødtes de to 1. div. hold Baskerne 1 og KØK 2. De var i pulje sammen i turneringen, hvor begge kampe endte uafgjort, så der var lagt op til endnu en spændende kamp.
KØK 2 lagde hårdt ud med at vinde begge mixdoubler ganske knebent. I damedoublen vandt KØK klart og herredoublen endte uafgjort, så stillingen var beroligende 7-1 til KØK inden singlerne. KØK's Lene sikrede sejren i den ene damesingle, så herresinglerne kunne spille uden nerver, og det endte også med en sejr til hver så slutresultatet blev 11-5 til KØK 2.

Så var det tid til finale mellem KØK 2 fra 1. div. og KØK 7 fra 2. div. KØK 2 var favoritter da de spillede en række højere oppe end KØK 7, men da KØK 7 er et ganske godt hold på nippet til at rykke op og da det var et lokalopgør og en pokalkamp, var det ikke nemt at spå om udfaldet.
KØK 7 fortsatte deres gode spil fra sidste kamp og vandt begge mixdoubler. I damedoublen vandt KØK 2, men kun 1 slag kunne have ændret den til uafgjort. Det gjaldt også i herredoublen, men her var det bare KØK 7 der vandt. Altså 6-2 til KØK 7 inden singlerne.
Alle 4 singler blev spillet på en gang, og KØK 2 skulle vinde de 3. KØK 7's Lone slog Bente klart, men KØK 2's Lene vandt også klart over Anne. KØK 2's herrer Søren og Peter vandt begge ret klart over Egon og Sten, så den historiske første finale endte 8-8.
Så blev der talt slag og det endte med 380 slag til KØK 2 og 384 slag til KØK 7, og dermed var KØK 2 DKU's første pokalmestre.

Her kommer et par billeder af finalisterne, men der er flere fra dagen hos Pixum.


Pokalfinalisterne KØK 7
Egon Poulsen, Anne Sjørup, Lone Frostholm og Sten Andersen.


Pokalvinderne KØK 2
Søren Christensen, Mette Christensen, Peter Christensen, Ib Svangren,
Tonny Gravesen, Bente Gravesen og Lene Henriksen.

17/9 Slutspil 1. div.

Vejret var dejligt, når man tænker på det foregik i sidste halvdel af september. Temperaturen var fin, og solen tittede af og til igennem skyerne, som hverken var tunge eller faretruende.
Banen var MEGET vanskelig og afvekslende, hvilket et gennemsnit på over 41 slag også vidner om. Til tider direkte irriterende og tilfældig, men jo da heldigvis ens for alle. Hul 9 og især hul 10 gav af og til en 10'er, hvilket er ret uheldigt og som bør undgås fremover, hvis det er muligt.
Desuden var der nogle steder hvor kuglen kunne rende ud på noget asfalt, og så stak den ellers af. Så var der en del diskuteren om hvor kuglen skulle ind igen, men det klarede turneringslederne ved at lave nogle ringe, hvor kuglen skulle lægges ind, uanset hvor i verden den var havnet. Det var en god løsning på et svært problem.

Man kan se alle billeder fra dagen hos Pixum. Flere kan komme til senere.

Vinderne af pulje A - KØK 2 - spillede mod 2'erne i pulje B - DKK - og det blev som sædvanlig en spændende affære, og man fristes til at sige, at de som sædvanlig spillede uafgjort 8-8. DKK's Anders kom foran KØK's Søren på sidste hul i den ene herresingle, hvilket gav DKK uafgjort i sidste øjeblik, da Peter fra KØK slog DKK's Henning klart.
Så skulle der tælles slag - igen - og denne gang var det DKK der var de bedste. De vandt med 488 slag mod 494 slag.

I den anden semifinale mødtes pulje B's vindere - Baskerne 2 - med 2'erne i pulje A - Agrarerne 3, og igen gik det galt for puljevinderne. Agrarerne 3 vandt med 10-6 i en kamp der stod lige inden singlerne, men hvor Agrarer-pigerne tog affære og sikrede sejren.

I kampen om 3. pladsen mellem de 2 puljevindere Baskerne 2 og KØK 2, var der aldrig tvivl om udfaldet. KØK's Peter gik godt nok dagens bedste runde på 31 slag i herredoublen, og han vandt da også en mixdouble, men det var også hvad det blev til for de afgående mestre i den kamp. 14-2 til Baskerne fortæller vist alt om den kamp, og bronze medaljerne var mere end velfortjente.


Bronzevinderne Baskerne 2
Linet Olsen, Niels Knudsen, Lene Rasmussen, Jan Dyrok, Christina Rasmussen og Denne Phengsai.

Finalen var så mellem de 2 toere fra puljerne. DKK og Agrarerne 3 kæmpede hårdt om titlen, i en kamp hvor DKK kom foran 4-0 i mixdoublerne. DKK vandt damedoublen, men Agrarerne tog sig af herredoublen, så DKK førte fortsat med 4. Da både damesingle og herresingle endte med sejr til hver side, endte kampen med en sejr til DKK på 10-6, og dermed var DKK igen danmarksmestre i krolf. 


Sølvvinderne Agrarerne 3
Jørgen Kjær, Lis Neumann, Frede Erichsen, Kis Wind, Arne Wind, Nora Kjær, Jes Neumann.


Guldvinderne og danmarksmestrene DKK
Anders Hundebøll, Lis Hundebøll, Henning Thomsen, Karen Marie Thomsen,
Gert Jensen, Lene K. Jensen, Grethe Nielsen og Carlo Petersen.

17/9 Niels Knudsen, Baskerne vinder af World Cup

Igen i år blev det en Basker der vandt World Cuppen. I år var det formanden Niels Knudsen der var den heldige og dygtige vinder.
Til dem der ikke er helt stærke i hvad World Cuppen egentlig er for en størrelse, kan jeg fortælle, at vinderen er den der har scoret flest point til verdensranglisten i år. Verdensranglisten går over 3 år, men world Cuppen altså kun 1 år.
De nærmeste forfølgere var Peter Christensen, Ødis Kroge (KØK) og Ole Reeckmann, Kolding (Idylparken).
Niels fik en flaske vin, velvilligt sponsoreret af en DKU's faste givere.


Vinder af World Cuppen 2006 - Niels Knudsen, Baskerne.

16/9 Slutspil 2. div.

Slutspillet blev spillet ved Tvillingegården ved Båring på Fyn i det bedste septembervej vi kunne ønske os. Der var en del vind i starten, men det løjede efterhånden af, og selv om vi kunne komme ind og få frokost og kaffe, foregik alt udenfor.
De 4 hold var Lunderskov 1 og 2, Aktivisterne 3 og Agrarerne 2, som alle rykker op. Agrarerne 2 vender tilbage, men de 3 andre hold bliver debutanter i 1. div.
Banen var forholdsvis kort, men græsset tæt, veltrimmet og langsomt. Der blev gået mange runder fra 27 til 33 slag.
Begge hold fra Lunderskov havde afbud pga. bryllup og en del af de resterende spillere skulle noget andet sidst på eftermiddagen, så vi havde rykket det hele frem til kl. 11:00 og var færdige ca. kl. 15:00.


Tvillingegården - Et dejligt sted.

Se alle billeder hos Pixum.

Der var lodtrækning om modstander, og det gik hverken værre eller bedre, end at de 2 Lunderskovhold skulle mødes. Den anden kamp var så mellem Aktivisterne 3 og Agrarerne 2.

"De unge" - Lunderskov 2 - kom foran med 4-0 i mixdoublerne, og den føring holdt de fast i, og det endte med en sejr på 10-6 over "de gamle" - Lunderskov 1.

Aktivisterne 3 var jævnt overlegne mod Agrarerne 2. Agrarerne fulgte med til 2-2, men så trak Aktivisterne fra og det endte med en sejr på 12-4. En klar sejr der tyder på total overlegenhed, men rigtig mange kampe blev afgjort med meget små differencer.

De 2 tabere mødtes i en kamp om om 3. og 4. pladsen. Her fulgtes holdene ad til 4-4 i doublerne, men i singlerne havde Agrarerne fået styr så spillet, og Agrarerne vandt med 11-5.

I finalen mødtes Aktivisterne 3 og Lunderskov 2, men havde man sat næsen op efter en spændende finale, blev man slemt skuffet. Igen havde Aktivisterne en evne til at bruge 1 slag eller 2 færre end modstanderne. Derfor blev det igen en klar sejr på 12-4, og Ejnar Madsen sluttede finalen med at gå en superrunde på 23 slag i herresinglen. En flot afslutning, en flot sejr på en flot dag.


Vinderne af 2. div. - Aktivisterne 3
Anker Madsen, Lene Justesen, Lis Jørgensen og Ejnar Madsen.
Fraværende : Frede Madsen.

13/9 Slutspil Dagligaen

Finalekampene blev spillet i det dejligste sommervejr, som ikke bliver bedre midt i september.
Det foregik på Haderslev Familie og Firma Sports område i Haderslev, ikke lagt fra Agrarernes normale baner.
Hans Peter Lauritzen og Frede Thuesen, begge Agrarerne, styrede begivenhedernes gang med sikker hånd. Frede er også kaptajn på Agrarerne A, som tilfældigvis spillede sig i finalen, men valgte ikke at spille, for ikke at komme til at blande de 2 jobs sammen.


Dejligt område, godt vejr og god bane.

Banen var fin men flad, men rigtig god med nogle "krydderier". Banens gennemsnit blev på 32 slag.


Så er der hygge, kaffe, kage og gensynsglæde.

Der er mange flere billeder hos Pixum.

Dagliga 1

Finalen var mellem Agrarerne A og Aktivisterne A, og det blev en lidt ensidig forestilling, for Agrarerne var klart bedre end modstanderne.
Agrarerne vandt alle doubler og var dermed foran 8-0, men Aktivisterne kæmpede det bedste de havde lært, og det hele endte med at Agrarerne vandt med 13-3.


Frede Thuesen, Hans Christian Juhl, Inger Larsen, Edith Weber, Svend Larsen, Ingrid Fink Petersen og Hans Fink Petersen.
Fraværende : Alfred Jensen, Anker Arpe Hansen, Anny Hansen, Annemarie Juhl, Kis Wind, Arne Wind, Ellen Marie Lorenzen og Verner Lorenzen.

Dagliga 2

I den nyoprettede Dagliga 2 spillede de 2 nystartede hold Rødding C og KØK B mod hinanden. Den endte med en kneben 9-7 sejr til Rødding, men cifrene lyver faktisk lidt, idet Rødding første 7-1 efter doublerne og 9-3 efter damesinglerne. Det var altså lige knap så spændende som cifrene 9-7 antyder.


Conrad Jørgensen, Gunna Jørgensen, Maja Jensen, Verner Jessen, Iris Conradsen og Anders Conradsen.
Fraværende : Karen Iversen og Johan Bruun.

10/9 3. div. ved Jels Voldsted

Slutspil 3. div.

Slutspillet om 3. div. pokal blev spillet i fremragende vejr, lige på søbredden ved Jels Voldsted. Det forløb som det skulle med mange spændende kampe mellem de 6 puljevindere i det dejligste septembervejr.
Holdene blev delt i 3 kampe á 2 hold og der var lodtrækning om hvem de skulle møde.
Christiansfeld 1 vandt klart med 12-4 over VKK 2, så den er der ikke så meget at skrive om.
Agrarerne 1 og SIS 3 spillede 8-8, men efter at Agrarerne havde ført 8-0 efter doublerne. SIS kom godt igen og vandt alle singlerne, hvorefter Agrarerne begyndte at pakke sammen. Da der så blev talt slag sammen, viste det sig at Agrarerne havde vundet med 395 slag mod 402, så de måtte pakke ud igen.
I den sidste kamp vandt ViGo'e 1 med 9-7 over Madholdet 2, i en kamp hvor ViGo'e hele tiden var foran, men alligevel var lige ved at blive indhentet til sidst.

De 3 vinderhold skulle nu spille finale mod hinanden, og alle 3 hold var på banen på én gang. Altså 6 spillere i en double og 3 spillere i en single.
Resultaterne noteres derefter på 2 separate holdkort, så det ser ud som om der er spillet 3 enkeltkampe.
Det blev en meget lige og spændende affære, hvor ViGo'e 1 igen lagde sig i spidsen fra start. Det gik dem dog ilde i herresinglerne, så det endte med at de blev ind- og overhalet.
Christiansfeld 1 vandt med 9-7 over ViGo'e 1 og spillede 8-8 mod Agrarerne 1. ViGo'e 1 og Agrarerne 1 spillede også 8-8, så Christiansfeld 1 var de glade vindere med 3 point foran Agrarerne 1 med 2 point og ViGo'e 1 med 1 point.

Banens gennemsnit endte på 33,5 slag.


Vinderne af 3. div. 2006 - Christiansfeld.
Esther Skøtt, Aksel M. Pedersen, Arne Salomonsen, Else Grau og Jørgen Grau.
Fraværende : Anne M. Fischer, Britta Ravn, Marie Jessen og Jens Peter Petersen.

Ekstra oprykning

Fra 2. div. rykker der 8 hold ned, men da der i 3. div. kun er 6 puljevindere der rykker direkte op, mangler der 2 oprykkere.
Derfor spiller puljernes 6 toere om 2 ekstra oprykninger, hvilket var planlagt til to grupper á 3 hold, som skulle spille mod hinanden på én gang.
Nu går det ikke altid som præsten prædiker, og heller ikke denne gang, for SIS 2 kunne ikke stille hold, så de kom slet ikke.
Derfor blev den ene gruppe kun på 2 hold og den anden på 3 hold.
Hvilke hold der skulle i hvilken gruppe blev selvfølgelig afgjort ved lodtrækning.

Der blev spillet på et forholdsvis fladt område på "den gamle campingplads" ved flagstangen. Der var ikke mange drillerier, men banen var knoldet og spillerne dygtige, så gennemsnittet kom helt ned på 29,5 slag.

I gruppe 1 spillede Agrarerne 5 mod Agrarerne 6, og så skulle SIS 2 også have været med her, men da de ikke kom, stod det fra starten klart at et Agrarerhold skulle rykke op. Noget uheldigt at netop disse 2 hold skulle havne i 2-holds puljen. De ville da meget hellere have spillet mod nogle af de hold de ikke kendte, men sådan går de jo desværre af og til når det er lodtrækning.
Holdene gav hinanden en rigtig god dyst og ingen af holdene ville give efter for de andre. De fulgtes ad fra 2-2 via 4-4 til 6-6, hvorefter herrerne skulle afgøre det hele. Her blev runderne gået på 31-31-31 og 32, så det kunne næsten ikke blive mere lige. Det var Agrarerne 5 der var de heldige vindere 9-7 i denne utroligt lige kamp, så de i næste sæson spiller i 2. div.
Hvis nu den sidste herre også havde gået på 31 slag, var kampen endt uafgjort 8-8, og så skulle der have været talt slag. Så havde Agrarerne 5 også vundet, men kun med 1 lille sølle slag.

I gruppe 2 var der sandelig også kamp om oprykningen. Her stod slaget mellem KØK 8, Lunderskov 4 og Aktivisterne 4.
Da mixdoublerne var spillet, lå Aktivisterne 4 forrest side om side med KØK 8.
Da dame- og herredoblerne var spillet, lå KØK 8 alene i front, men da damesinglerne var færdige, havde Lunderskov 4 bragt sig alene i spidsen.
Nu havde alle hold prøvet at føre, så herrerne skulle afgøre sagen.
Det blev KØK 8 der vandt og dermed rykker op i 2. div. De vandt med 12-4 over Aktivisterne 4 og 9-7 over Lunderskov 4. Lunderskov vandt med 9-7 over Aktivisterne, men det var uden betydning.

Alle billeder fra dagen kan ses hos Pixum.

30/8 Holdturneringsudvalgsmøde

Udvalget skulle mødes for at vedtage diverse slutspilsbaner, men vi benyttede lejligheden til at vedtage hvad vi gør når hold trækker sig og hvad vi gør når vi løber på ulovligt brugte spillere.
Der er ingen skrevne regler om dette, hvilket ikke er så godt, når vi nu står midt i suppedasen.
Vi vedtog hvordan vi i år vil behandle disse sager, og så vil vi formulere et oplæg til regeludvalget, som så finpudser og tager det med på generalforsamlingen.

Et hold trækker sig

Hvis en klub melder til DKU at et hold trækker sig, annullerer vi samtlige resultater og piller holdet ud af stillingen, som om holdet aldrig havde været tilmeldt.
Nu kunne holdet lade være med at trækker sig, men bare udebliver fra kampene, og så dermed forblive i stillingen. Derfor har vi valgt automatisk at diskvalificere hold der er udeblevet fra mere end 1 kamp.
Når et hold har trukket sig - eller er blevet diskvalificeret - er det det samme som om det ikke har været tilmeldt, og derfor skal holdet året efter starte helt fra bunden i laveste række, uanset fra hvilken række holdet er trukket eller diskvalificeret.

I vores aktuelle tilfælde er det Hårby 3 der har trukket sig, hvilket har ændret stillingen i puljen.

Ulovlig spiller benyttes

Af og til er der et hold der kommer til at benytte en spiller ulovligt, hvilket giver lidt murren i krogene når det opdages. Ofte er det uvidenhed eller et uheld, men det ændrer ikke noget ved at det er ulovligt.
DKU's edb-systemer opdager dette når resultaterne indtastes, og udvalget har nu besluttet, at vi automatisk tager hånd om det, når vi opdager noget skummelt.
Viser det sig, at en spiller er blevet benyttet uretmæssigt, bliver vedkommende dømt som taber i de kampe han/hun har spillet.
Det vil sige, at hvis det er en spiller der alligevel tabte alle kampe, har det ingen indflydelse på resultatet, men hvis det er en spiller der vandt 2 doubler og 1 single, mister holdet 4 til 6 pinde.

Ved gennemgang af samtlige 275 hidtil spillede kampe, fandt jeg en enkelt ulovligt benyttet spiller, og begge holds kaptajner bliver underrettet snarest. Det ændrer i øvrigt et resultat fra 7-9 til 8-8, og var meget tæt på at koste det ene hold en nedrykning.

19/8 Kringsminde

af Ulla Jensen, ViGo'e

Efter et års pause, var jeg igen med til museumsdag på Kringsminde. Det er en dag, hvor museumsgården holder åbent hus med egnsspil og forskellige aktiviteter, hvor man kan prøve, hvordan man gjorde forskellige ting i gamle dage.
I år var emnet bryllup, og egnsspillet var rigtigt godt. Der var flere hestevogne, der skulle køre de fine bryllupsgæster til kirken, og man havde samarbejdet med kirken og provsten, så en del af spillet foregik i kirken. Der blev vist scener fra bryllupsmiddagen og fra brudevalsen. Spillet foregik i små etaper, så indimellem var der tid til at prøve de andre aktiviteter -  deriblandt Krolf.
Jeg havde ikke bane i haven i år, da en del af egnsspillet foregik der. Jeg havde fået et græsareal bag ved laden, hvor der også var sat et telt op til servering af kaffe, så der var mange og prøve. Også her er der nogle, der hvert år er på banen for at spille Krolf. I år havde de noget familie med fra Holland. Hollænderne synes rigtig godt om spillet, især efter konen vandt den første omgang over de 3 søstre, der plejer at spille.
Det var en rigtig hyggelig dag, med fint tørrevejr og solskin ind imellem.

12/8 Sommersjov i Bøgeskov

af Ulla Jensen, ViGo'e

Jeg fik som sædvanlig en rigtig god placering til min KROLF-bane lige midt på fodboldbanen, hvor boder, og andre aktiviteter var omkring.
Jeg er med i et par andre aktiviteter også – FDF og vores sogns beboerforening, så vi havde fælles pavillon til vores materiale. Det var desværre også nødvendigt, for det regnede desværre temmelig meget indtil over middag.
Krolfbanen var ikke særlig besøgt under regnen, kun et par friske drenge var ude at prøve, men da det blev tørrevejr var der rigtig god søgning. Der er en del, der pr. tradition kommer hvert år og skal udfordre hinanden.
Det gjorde Susie Fisker og hendes far også, og efter bare 2 runder, havde hun sat banerekorden på 22 slag, og vandt dermed min konkurrence om bedste omgang.
Der var heldigvis en del Vigo’e spillere, der havde mulighed for at komme, så vi var nogle stykker til at hjælpe med at dømme.

22/8 Tvivl om regler

Et par steder er der opstået tvivl om nogle regler, så jeg tager det lige op for en sikkerheds skyld.

En kugle lagde sig i slag 2 på kanten af hullet, men besluttede ikke at hoppe i. Den havde det måske nogenlunde som jeg på årets første badedag ved stranden. Det tager lidt tid inden man får taget sig sammen.
Dommeren vurderede kuglen lå stille og runde 3 startede, men inden spilleren nåede at slå til sin kugle for 3. gang, besluttede den sig endelig for at hoppe i.
Nu påstod nogen, at det var en 3'er, da runde 3 var startet, men det er altså en 2'er. Man kan aldrig få noteret flere slag end man har brugt (medmindre man er løbet ind i et straffeslag af en eller anden art).
Faktisk er der ikke nogen forskel på, om kuglen selv hopper i eller der kommer en eller anden og puffer den i.
Der hvor der er lidt forskel, er hvis det er 1. slag der ligger på hulkanten. Når næste spiller har slået, kan det ikke mere blive en hole-in-one, men bliver en 1'er, nøjagtig som om den blev hjulpet i af en anden kugle.

Der har også været lidt tvivl reglerne for indflytning fra bede.
Nogen tror at man skal flytte ind der hvor kuglen ryger ud. Det er kun rigtigt hvis det er noteret i de lokale regler, og det bliver det ofte hvis kuglen kan ryge ud på asfalt. Men det er altså kun nogle få steder det er sådan.
Det rigtige er at kuglen flyttes kortest mulige vej ind på banen.
Og det er kortest mulige vej ind på banen - punktum, og ikke kortest mulige vej ind på banen i retning af hullet.
Det gælder også selv om det er et sted der ikke lige passer spilleren.
Forestil dig et rundt bed midt i en græsplæne med et hul på kanten af bedet. Hvis en spiller skyder for langt og kuglen ryger ud i bedet, skal den kortest mulige vej ind. Er kuglen over halvvejs i bedet, skal den altså ud på modsatte side, hvor det ikke lige passer spilleren at ligge.
I dette tilfælde kan det være en fordel for spillere at benytte en anden regel. I stedet for at flytte ud på den gale side af bedet, kan det være bedre at starte helt forfra.

Ved VM kunne kuglerne smutte ind i målene. Målene er at betragte som en opstillet forhindring, som man må flytte kuglen et køllehoveds længde ud fra - og ikke noget som helst andet. Ikke noget med at flytte helt ud af målet. Kun væk fra stolper og bundramme.
En spiller kom over bagkanten, men blev holdt inde i målet af nettet. Denne spiller skulle have været flyttet et køllehoveds længde ud fra bagsiden af målet, da dette var den korteste afstand ind på banen.
Var man kommet ind i målet og tvunget til at flytte kuglen ud fra bundrammen for kunne komme til at slå, ville det nok også være smartere at starte helt forfra, og så denne gang lade være med at skyde ind i målet.

21/8 Krolftræf i Nysted

af  Jørgen Svangren, Strandbakkerne Krolf Klub.

Lørdag d. 19. august havde "Nyserne" inviteret Vesterbro, Hummingen og Strandbakkerne Bogø til venskabsturnering på deres pragtfulde baner i Nysted.
Det var en dejlig eftermiddag vi havde sammen i Nysted. Det hele klappede fint. Alle deltagere og div. ledsagere havde en pragtfuld dag, hvor vejrguderne tilsmilede os.


Glade krolfspillere fra Bogø, Hummingen, Vesterbro
og så selvfølgelig Nysted.

 Resultaterne er nok ikke så interessante, da det trods alt bare var en venskabskamp.
Ikke desto mindre skal det nævnes at Nanna fra "Nyserne" i al ubeskedenhed løb af med førstepræmien.


Der er en fantastisk flot udsigt fra banerne i Nysted.

9/8 Endnu en forening melder sig ind i DKU

Idræt for Alle er en organisation der hører under Kolding Firma-Sport, og her kan man dyrke forskellige former for idræt i dagtimerne på hverdage. De har også mere kulturelle ting på programmet, så som udflugter og lignende.
Af idrætter kan nævnes aerobic, badminton, bowling, bueskydning, gymnastik, kegler, stavgang, styrketræning, svømning og andre afarter af gymnastik og aerobic.
Nu er krolf også kommet med, og det bliver nu spændende at se, hvor mange der finder om på deres dejlige anlæg ved KFUM-hallerne i Kolding onsdage mellem kl. 10:00 og 12:00.
Foreløbig har de meldt sig ind i DKU, så de kan følge med i hvad der foregår, og så lurer de hvad spillerne kunne tænke sig ud i fremtiden.

17/7 Flere pavilloner

DGI solgte ud af nogle af de pavilloner, som de brugte til landsstævnet, og DKU har fået fat i 2 af disse. Det er to 5*8m, nogenlunde magen til dem vi havde i forvejen, så nu har vi 4 og kan dermed huse en del mennesker i tilfælde af regn - og bringe dem i skygge i tilfælde af sol.

17/7 Hårby 3 har trukket holdet

Hårby 3 i 3. div. F har desværre trukket holdet ud af turneringen pga. spillermangel, så de resterende kampe mod Hårby 3 er aflyst og vindes af modstanderne med 16-0.

18/6 DGI’s Amtsstævne i Vingsted

Af Joan Bjerring Rasmussen, Vigo’e

Efter en forrygende lørdag med VM for par, stod den på krolf igen om søndagen. Denne gang skulle slaget stå i Vingsted, med en ”kom og prøv” bane i forbindelse med DGI’s Amtsstævne.
Det er andet år jeg er med til det, og DGI var meget forberedte på vores komme. De havde bestilt pragtfuldt vejr, banen var opstillet og en pavillon med bord og stole, var stillet til vores rådighed.
Jeg havde Sonja og Thora med til at hjælpe og det første vi måtte gøre, var at rydde banen for mennesker. Det var jo fristende at slå lejr på en tom grøn bane, så der var mange af dem. Herefter kunne vi begynde, og med det samme fik vi besøg af 3 drenge, Michael, Mathias og Lasse. De havde også prøvet sidste år, og havde glædet sig til at vi kom. Efter at drengene havde gået en omgang, spurgte jeg dem, hvad de synes om krolf.
Svaret var: ”Det er helt vildt sjovt, især op og ned ad bakkerne” Og så skulle de hurtigt videre til en gang fodbold, men de kom igen senere på eftermiddagen.
Puh ha, nu er der gået 2½ time siden vi startede og der har bare været gang i den. Ingen af os har fået lov til at sidde ned bare 2 min. Men det er jo dejligt. Flere kan huske os fra sidste år og andre har aldrig prøvet det før. Der kom 4 unge fyre, hvoraf den ene kendte til krolf og to af de andre spillede golf. De fik lige nogle instrukser og ville gå banen rundt selv. Ved første slag blev der lavet hole-in-one af en af golferne. Meget imponerende og jeg var spændt på at høre hvordan runden var gået. Efter godt en halv times tid kom de igen og jeg spurgte dem hvordan det var gået. ”Ikke så godt, det er blevet til flere slag med 10 streger, især der hvor hullerne ligger op ad bakken” Men de havde hygget sig.
Og det er rigtig, der er mange drilske huller på banen. Banen er indrettet på skrænten rundt om fodboldbanerne, og det går op og ned hele tiden. Et enkelt sted skal man også passe på ikke at skyde for hårdt, når den skal op af bakken, for oven over bakken er der en sti, og derefter en skrænt ned til åen. Men heldigvis måtte vi kun ned i åen en gang for at fiske en kugle op.
Det var en rigtig god eftermiddag og jeg fik en god snak med Gigtforeningen fra Vejle, som kontakter os for at vi kan lave et arrangement senere på året for deres medlemmer. Fik også at vide at vi vil blive kontaktet af nogen fra Give, som også gerne vil have os til at lave et arrangement der. Flere ældre mennesker, der ellers spiller golf, snakkede om at de til næste sæsonstart vil spille krolf i stedet for golf, så måske stiger vores medlemstal til næste år.
Så til slut vil jeg sige en stor tak til DGI for et godt stævne og vil glæde mig til næste år, hvor vi igen er med til Amtsstævnet.

26/5 DM i Glamsbjerg

Stævnet i Glamsbjerg bliver det hidtil største DM med sine 179 deltagere.
Oprindeligt var der tilmeldt 181, men der er indløbet nogle afbud hen ad vejen. En del faktisk, men nogle er blevet erstattet af spillere fra samme klub.
Selv om der skulle komme flere afbud, holder stævnet sig over de 159 spillere der var med i Tiset.
Det største VM var i Middelfart med 187 deltagere. Jeg gætter på vi runder 200 deltagere ved VM i Rødding.

10/5 DKU har købt en trailer

DKU har nu en lukket trailer der skal stå mere eller mindre færdigpakket med pavilloner og andet vi skal bruge ved stævnerne. Det er en brugt trailer, men i fin stand, selv om den er 8 år gammel og har kørt som udlejningstrailer.
Ud over de sparede kræfter og den sparede tid, får vi nu også et opbevaringssted til pavilloner m.m.

10/8 DKU har fået et legat

DKU har søgt og fået penge fra Sønderjylland Øst G/S's Fond. Vi har fået 5.000 kr til støtte til traileren, hvilket vi er meget taknemmelige over.
Pengene bliver overrakt fredag den 15 maj.

8/5 To nye klubber

I dag var der 2 klubber der besluttede sig for at melde sig ind i DKU.
Søl-Øverne fra Søllested på Lolland, besluttede sig for at melde klubben ind i DKU. Foreløbig deltager de ikke i noget, men er med for at holdet sig orienteret. Klubben blev stiftet sommeren 2004, og der spilles på livet løs. Jeg ved ikke hvor mange medlemmer der er, men til første træning var der 36 mødt op, så mon ikke de reelt er en halvt hundrede stykker.

I Ry har de længe haft en uofficiel klub de kalder Kølleklubben. Den startede oprindeligt som en kroketklub, men nu er det vist mest krolf. Det er en lille klub på 6 medlemmer, så det er ikke det helt store, men det kan det jo blive.
Foreløbig har de meldt sig in i DKU, selv om klubben endnu ikke er stiftet, så de er medlem på dispensation. I løbet af året bliver klubben så stiftet rigtigt, så man også fremover kan deltage i ved DM.

25/4 En klub ind og en ud

Et par fynske klubber mødtes i svingdøren.
Særslev GF er blevet optaget i DKU som fuldgyldigt medlem. Foreløbig prøver de at få ordentlig gang i krolf i det nordfynske, og så må vi se om holdkrolf kan blive til noget senere.
Samtidig har Nyfæste Krolf Klub trukket sig ud af DKU. Der er simpelthen ikke lokal opbakning nok, selv om de har et rigtig flot og godt sted at spille.
Med lidt held kommer de selvfølgelig stærkt tilbage senere, men krolf skal måske først slå lidt mere an på de kanter.
Dermed er vi stadig 30 medlemsklubber, hvoraf 3 spiller med i holdturneringen på dispensation, da de endnu ikke er stiftet rigtigt.

11/4 Holdturneringsudvalgsmøde

Organisation

Nete Rif, SIS, blev formand for holdturneringsudvalget, og Lene Henriksen, KØK og Frede Thuesen, Agrarerne går på valg i 2007. Nete, Peter Christensen, KØK, og Hans Peter Lauritzen, Agrarerne er på valg i 2008.

Vi vedtog at lave et regionsudvalg med disse 5 deltagere, plus Carsten Jensen, Per Kristensen, Hans Johnsen og Søren Christensen alle fra KØK.
Det er disse 9 der deler rækkerne mellem sig, og sørger for at turneringsplanerne bliver lavet og slutspil afholdt. Regionsudvalget er et arbejdende udvalg, der ikke tager nogen beslutninger. Dem tager holdturneringsudvalget sig af.

Hovedligaen

Nu er puljerne i holdturneringen lagt endelig fast, og op- og nedrykning vedtaget.

1. div.

Nete og Carsten tager sig af denne div. med 2 puljer á 5 hold.
Der er slutspil mellem de 2 bedste i hver pulje.
De 2 nederste i hver pulje rykker ned.

2. div.

Søren og Lene styrer denne div. med 4 puljer á 5 hold.
Der er slutspil mellem de 4 puljevindere, som alle rykker op.
De 2 nederste i hver pulje rykker ned.

3. div.

Hans og Per får lidt hjælp af Peter til at styre denne div., der har 5 puljer med 5 hold og 1 pulje med 4 hold.
Der er slutspil mellem de 6 puljevindere, som alle rykker op.
Desuden er der 2 ekstra oprykkere, som findes mellem de 6 toere i et oprykningsspil.
Nr. 4 og især nr. 5 er i fare for at rykke ned i 4. div., hvis vi skulle finde på at lave en sådan næste år. Det afhænger en del af tilmeldingen næste år, som vi jo ikke rigtig kan forudse på nuværende tidspunkt.

Dagligaen

Frede og Hans Peter kommer til at styre dagligaen, som vi har besluttet at dele i 2 niveauer allerede fra i år.
Vi tog de 3 bedste fra sidste års 3 puljer, hvilket giver 9 hold, og placerede dem i dagliga 1.
Resten plus de nye hold blev placeret i dagliga 2, hvilket gav 8 hold i alt.

Dagliga 1

Dagliga 1 blev delt i 2 puljer, 1 med 4 hold og 1 med 5 hold.
De 2 puljevindere i dagliga 1 spiller om dagligamesterskabet og nr. 4 og 5 i puljerne rykker ned.

Dagliga 2

Dagliga 2 blev ligeledes delt i 2 puljer, men her i 2 puljer á 4 hold.
I dagliga 2 spiller de 2 puljevindere om en pokal, og begge hold rykker op sammen med de 2 hold der blev nr. 2.
Der er ingen nedrykning fra dagliga 2.

Pokalturneringen

Der er 26 hold tilmeldt til pokalturneringen, så den kan afvikles på 5 runder. 6 hold går direkte til 2. runde. Resten spiller søndag den 7. maj.
2. runde er søndag den 18. juni, 3. runde lørdag den 9. september og 4. og 5. runde foregår søndag den 24. september på neutral bane.
Alt er lavet ved fuldstændig tilfældig lodtrækning, hvilket giver nogle "sjove" møder. Baskerne 2 får en lang tur over til Lundsmark lidt syd for Ribe, Agrarerne 3 og 7 mødes i Haderslev på 3'ernes bane og KØK 5 fik hjemmebane mod KØK A, som tilfældigvis har samme hjemmebane.
Sådan kan det gå, når alt er tilfældigt, men sådan skal det være, for ellers er det ikke en rigtig pokalturnering.

Hvis man vil se lodtrækningen, skal man følge linket øverst til venstre der hedder "Pokalturn." eller klikke her.

10/4 Nye baner tages i brug

Aktivisterne i Glamsbjerg har besluttet at tage en masse nye baner i brug.
De havde i forvejen 2 ved Aktivcentret, men brugte kun den ene til turneringskampe. I år er klubben kommet op på 6 hold, hvilket er lidt mange til 1 bane og da kommunen heller ikke altid slog græsset så tit som ønskeligt, undersøgte de om der var nogle medlemmer der kunne og ville have en bane i deres private have.
Dem var der masser af, så nu har Aktivisterne, foruden de 2 førnævnte baner, yderligere 4 baner i villahaver rundt om i Glamsbjerg og en enkelt ude på landet. Alt i alt 6 forskellige baner på 6 forskellige adresser.

Lunderskov har også taget et par nye baner i brug. De ligger smukt ved Drabæks Mølle, hvor klubben har fået lov til at spille i den gamle møllerboligs have. Kampbanen bliver en skæv og sjov bane med masser af udfordringer.
Banen i anlægget nedlægges ikke, men bliver reduceret til træningsbane, og så har klubben jo også Lilly og Svends lille sjove bane, så de nu har 4 baner på 3 adresser.

Kaptajnerne skal være ekstra opmærksomme når man skal møde Aktivisterne, Lunderskov og KØK, da disse klubbers baner ligger vidt forskellige steder. Husk derfor altid at undersøge hvilken bane man skal hen til. Det står på oversigten over kaptajner hvor holdet har hjemmebane.

Hårby Krolf Klub har også taget et par baner mere i brug, men de ligger på samme adresse som den tidligere. Man skal dermed bare møde op på Syrenvej 22, så kommer Hårby-folkene og hjælper en hen på den bane hvor man skal have sine tæv.

1/4 Valg på generalforsamlingen

Der var mange valg på generalforsamlingen, men vi fandt da heldigvis dem vi skal bruge.
I udvalgene har bestyrelsen indført faste medlemstal og en regel om at ingen klub må have flertal, samtidig med at der altid skal være min. 1 bestyrelsesmedlem i et udvalg. Det gav lidt problemer i holdturneringsudvalget, men det var ikke uoverstigelige problemer.

Arne Wind, Agrarerne og Nete Rif, SIS stoppede med bestyrelsesarbejdet, så 2 nye skulle vælges ind. Det blev Paul Bjørn, Aktivisterne og Erik Petersen, Haarby Krolf Klub.
Og senest ved valget skulle formanden jo have takket de 2 afgående bestyrelsesmedlemmer. Der var skrevet et par ord i beretningen, men den var desværre ikke blevet udskrevet så der blev berettet fra hukommelsen, og så smuttede det. Her kommer det formanden havde skrevet i beretningen :

"Nete Rif og Arne Wind har valgt at stoppe deres virke i bestyrelsen. De 2 har sat deres præg på bestyrelsens arbejde, især med deres kendskab til andre organisationer, men også deres sunde fornuft og jordbundenhed har været med til at gøre DKU til hvad den er nu. De har været til MEGET stor glæde, hjælp og støtte i de første svære opstartsår. En stor tak til Arne og Nete".

Undskyld forglemmelsen, Nete og Arne.


Nete Rif, Senioridræt Seest og Arne Wind, Agrarerne.

1. bestyrelsessuppleant blev Ulla Jensen, ViGo'e og 2. suppleant blev Gerda Marcussen, Hullet.

Alex Thomsen, Lunderskov Krolfklub blev genvalgt til bilagskontrollant og ny suppleant blev Hans Lind, Bjert Strand Krolf.

I regel- og kursusudvalget fratrådte Frits Henriksen, Baskerne. Der var et par kandidater der stillede op til kampvalg sammen med dem der var på valg, og Ib Svangren, KØK, Mogens Dam, VKK og Henning Thomsen, DKK fortsætter i udvalget, sammen med nyvalgte Frederik Petersen, ViGo'e.

I Redaktions- og IT-udvalget manglede der en enkelt for at bringe udvalget op på 3, og her blev Henning Thomsen, DKK valgt, samtidig med at Joan Rasmussen, ViGo'e blev genvalgt.

Stævneudvalget manglede en enkelt for at være de 5 man skal være. Gerda Marcussen, Hullet vendte tilbage efter noget sygdom, og Jan Dyrok, Baskerne og Peter Christensen, KØK blev genvalgt.

I holdturneringsudvalget var der omorganisering. I princippet blev udvalget nedlagt og gendannet med kun 5 medlemmer i stedet for 9.
8 af de oprindelige 9 stillede op, men kun 3 var ikke fra KØK, så de blev automatisk valgt. Det var Frede Thuesen og Hans Peter Lauridzen begge fra Agrarerne og Nete Rif, SIS.
Der var kun 1 bestyrelsesmedlem opstillet, så Peter Christensen, KØK blev også automatisk valgt.
Så var der kampvalg mellem de sidste 4 opstillede, og her vandt Lene Henriksen, KØK.

Holdturneringsudvalget laver et underudvalg - et regionsudvalg - som ikke kan bestemme noget, men som udfører det stykke praktisk arbejde hovedudvalget har dikteret. Regionsudvalget laver turneringsplanerne og arrangerer slutspillene, og intet andet. Foreløbig har vi kun 1 regionsudvalg der tager sig af region syd-danmark, men til næste år kommer der måske endnu et regionsudvalg der tager sig af øst-danmark.
Regionsudvalgene er bemandet dels med folk fra hovedudvalget og dels med håndplukkede frivillige.

1/4 Regelændringer

På generalforsamlingen blev der vedtaget nogle regelændringer og andre blev afvist. Her kommer en kort oversigt over hvad der skete.

Afsnittet "Klods" blev fjernet, da begrebet "klods" ikke findes mere.

I afsnittet "Forhindringer" skete der flere ting.
Der blev tilføjet en sætning om at forhindringer skal stå fast. "Opstillede forhindringer skal stå fast, så de ikke ændrer sig ved stød fra kuglerne.".
Der blev tilføjet noget om låg og tuer. "Låg til huller og opgravede tuer regnes for løse genstande, medmindre de er fastgjort. Flytter en forhindring sig alligevel, skal den straks sættes på plads igen. Er det kuglen der var årsag til at forhindringen ændrede sig, er der omslag, ellers er det dommeren der skønner om der er omslag eller ej.".
Der blev tilføjet en sætning om afstande til andre kugler ved indflytning. "og der skal være min. 6 cm til nærmeste anden kugle".

Sidstnævnte sætning blev ligeledes tilføjet under afsnittet "Kugle ude".

Reglen om lån af spillere blev ændret til dette "Det er tilladt at låne 1, og kun 1, spiller fra et andet hold pr. kampdag fra samme liga. Betingelsen er dog, at man mangler en voksen dame eller herre. Det er altså ikke tilladt at låne en herre, hvis man i forvejen har 2 voksne herrer til rådighed (antallet af damer til rådighed, er i dette eksempel ligegyldigt). Det er antallet af voksne (over 12 år) spillere der afgør om man må låne.
Desuden må man kun låne den samme spiller 1 gang i løbet af sæsonen.

Hovedturneringen (1., 2., 3. osv. div.)  og dagligaen er 2 forskellige ligaer, hvor spillerne frit kan udveksles. Efter første udveksling, gælder de alm. udlånsregler.
".
Der er her tale om to ændringer. Det er mangel på voksne spillere der gør det muligt at låne, således at børn ikke tvinges til at spille 3 kampe i streg. Desuden har vi forsøgt at præcisere, at spillerne gerne må spille på fuld tid i både hovedligaen og dagligaen.
Der herskede dog en del tvivl om hvor vidt det overhovedet skulle stå der eller ej, da mange mente de forvirrede mere end det gavnede. Et lille flertal var dog for at det kunne komme med.

Under afsnittet "Børn og unge" tilføjes "Barnet kan dog ikke tvinges til at spille som modsatte køn.".

Afsnittene "Damer" og "Herrer" blev slået sammen til et afsnit "Damer/herrer".

Der laves et nyt afsnit "Pokalkampe og slutspil", hvor denne regel indføres ”Slutter en pokalkamp uafgjort 8-8, skal der tælles slag. Holdet med færrest antal slag i alt er så vinder.
Er det stadig lige, arrangeres en omkamp. Hvert hold stiller med 2 damer og 2 herrer, og de spiller til et hul udpeget af overdommeren. Rækkefølgen er : dame 1 hold A, dame 1 hold B, dame 2 hold A, dame 2 hold B, herre 1 hold B, herre 1 hold A, herre 2 hold B og herre 2 hold A. Læg mærke til, at herrerne spiller ”modsat” damerne.
Når hullet er færdigspillet er der status. De spillere der har brugt færrest slag går videre til næste hul. Et hold har vundet omkampen når alle modspillere er elimineret.”

Og så blev det vedtaget at spille en pokalturnering. Se næste artikel.

Der var forslag fremme om at der skulle være mulighed for at gratis at spille under forkert køn. Det blev afvist, men et ændringsforslag vedtaget. Ændringsforslaget gik ud på, at straffen for at spille under forkert køn atter en gang skulle sættes ned, så den nu kun er på 2 slag.

Et forslag om, at det skal være "målscoren" der afgør placeringen, i tilfælde af 2 hold står lige, blev afvist, så det er stadig holdenes indbyrdes opgør der er afgørende. Giver det ingen klarhed, er det "målscoren".

1/4 Pokalturneringen vedtaget

På generalforsamlingen blev det vedtaget at sætte gang i en pokalturnering.
Der trækkes lod om modstander og hjemmebane, og spilletiderne for de 5 runder bliver i starten af maj, midt i juni, i starten af september og de 2 sidste runder foregår sidst i september på neutral bane.
Der er 26 hold tilmeldt af de 76 mulige, hvilket ikke er overvældende, men dog nogenlunde som forventet. Mange kan ikke spille pokalkrolf, fordi de både spiller dagliga og hovedturnering, andre venter og ser hvad det er og endnu andre får krolf nok som det er, og så er der sikkert også grunde jeg ikke har nævnt. Alle mulige grunde til ikke at melde sig er fult lovlige og ingen ser skævt til andre af den grund, for pokalturneringen er bare et ekstra tilbud som man ikke er tvunget til at tage imod.
Pokalturneringen har en stor fordel, menlig den at man kan komme til at møde hold man ellers aldrig ville komme til at møde. Her mødes dagligahold, 1. div., 2. div. og 3. div. i en store pærevælling. Og så er kampen i maj sikker også udmærket opvarmning inden ligaerne går i gang for alvor.
Første år er det gratis, men fremover kommer pokalturneringen til at koste 30,- kr pr. hold.

På holdtilmeldingen var der et felt hvor man kunne svare Ja eller Nej til pokalturneringen. Da den ikke var vedtaget, var der en del tilmeldinger der kom tilbage uden svar, og det har DKU opfattet som Nej.
Er det ikke tilfældet, skal man skynde sig at kontakte DKU, hvis holdet gerne vil være med alligevel.
For at man kan se hvilke hold der har meldt sig, kommer her en liste over de 26 tilmeldte hold.

Agrarerne 2, 3, 7
Aktivisterne 1
Baskerne 1, 2 og 3
DKK
Idylparken
KØK 1, 2, 4, 5, 7, A
Lunderskov P1
Lundsmark
Madholdet 3
Nejs Bjerg
SIS 1
VKK 1, 2, 3, 4, 5
ViGo'e 1

1/4 Ingen division øst i år

Der har været lidt aktivitet i vinterens løb for at se om en division øst kunne komme på tale.
Der blev ikke nogen pølse ud af det skin i år, men så måske næste år da. Region øst lider af ret store afstande mellem klubberne og af at de ikke rigtig ved hvad holdkrolf er for en størrelse.
Nyserne meldte 2 hold til, men Strandbakkerne på Bogø og Vesterbro var ikke helt klar til holdkrolf endnu, så "1. div. øst" er udsat indtil videre.

1/4 Nye klubber og hold

Tilmeldingen til holdturneringen er udløbet, og der er dukket nogle nye klubber op.
Skodborg Krolf Klub stiller op i dagligaen med et enkelt hold. De spiller på et område der tilhører Skodborg IF.
Nejs Bjerg Krolf Klub i Broager er en flok meget entusiastiske ældre, der har kastet sig over krolf med en sjælden set iver. De stiller med et hold i hovedturneringen. De spiller på et område der tilhører beboerforeningen Grandly.
I Skydebjerg er de har de også samlet folk til et hold i hovedturneringen. Det er Anne Marie Sellebjerg der er formand og det er også familien Sellebjerg der lægger have til en meget flot bane.
Ingen af de nye klubber er godkendt af DKU endnu, men alle regner med at det sker i løbet af året.

De nye klubber plus nye hold fra de eksisterende klubber har betydet, at hovedligaen er gået fra 49 til 59 hold og dagligaen er gået fra 14 til 17 hold. Begge ligaer har mistet 1 hold, men altså fået flere nye, så det går den rigtige vej.

6/3 Nyt udstyr og priser i KrolfButikken

Så er det nye udstyr landet i KrolfButikken, og priserne beregnet.
De nye køller med stålskaft er lidt tungere end dem med aluminiumsskaft. De vejer godt 900g i stedet for knap 700g, så det kan faktisk godt mærkes.
Om man kan slå længere med de nye køller er der ikke ført bevis for, men det er da ikke utænkeligt. Der kommer i hvert fald ikke så mange svingninger op igennem skaftet, da det er kraftigere.
Prisen bliver 180,- kr uanset længde på skaftet. Det kan dog aldrig bliver over 80 cm – kun under.
Køllerne med aluminiumsskaft koster fremdeles 210,- kr, men her kan jeg lavet længden på skaftet som man har lyst til.
En sidste lille forskel er, at de nye køllers hoved er en anelse beige i farven, hvor de andre er helt hvide – i hvert fald til at starte med.

De nye kugler er malede nylonkugler. Det er en speciel maling der er bagt på kuglen, og det holdt forbavsende godt på prototyperne. Hvor længe det holder vides ikke. De vejer 296 g, hvor de andre vejer 308 g, så forskellen er minimal.
Kuglerne koster 100,- kr stykket og findes i sort, hvid, rød, gul, blå, grøn lilla og orange.
De massivt farvede kugler findes stadig til 140,- kr i farverne sort, hvid, rød, gul og blå.
De indfarvede kugler findes også stadig til 150,- kr. Det vil være lidt tilfældigt hvad der findes af farver.

Så er priserne ændret på kugleoptagerkrogene. En ny leverandør er fundet til meget lavere pris, så nu kan jeg sælge dem til 50,- kr stykket.

Der kan nu også tilbydes A5 skriveunderlag af træ med en metalklips til 50,- kr.

Og så har jeg sat priserne på flag op. Et slag koster nu 50,- kr og et sæt med 12 numre 600,- kr.

23/2 Udvalgsmedlemmer søges

Bestyrelsen har besluttet at skære stævneudvalget ned fra 7 til 5 medlemmer, men da vi har mistet nogle folk i løbet af året og nu er nede på 4, står vi og mangler en enkelt frivillig. Fat mod og kom frit frem - vi bider ikke og ingen bliver forpligtet ud over evner.

Redaktionsudvalget står også og mangler en enkelt deltager. Vi er i øjeblikket 2 medlemmer, men et 3. skal der til. Også her er det bare om at komme frit frem.

Regel- og kursusudvalget mangler også et enkelt medlem. Dette udvalg er lidt specielt, da det næsten udelukkende arbejder fra oktober til marts, og det drejer sig kun om 3-4 møder.

23/2 Indendørs krolf og krolfling

I Herning er der nogen der har lavet et indendørs legeland på 8.000 m2 der hedder Baboon City, og som åbnede 11. februar.

I dette legeland kommer er der et hjørne med en indendørs krolfbane. Banen er på 10 huller, og der spilles på plastikgræs med en bund af sand og nogle spredte forhindringer.

Krolfling er et nyt spil de har opfundet. Det er en krydsning mellem krolf og curling. Jeg formoder reglerne er som i curling, men at det foregår på et filttæppe med krolfudstyr. Man skal altså have kuglerne så tæt på centrum i en cirkel i den anden ende af en bane (krolf uden hul?).

Det koster 65- kr for 4 timer at komme ind, og derefter er alle 200 aktiviteter gratis.
Her er et link til Baboon City's hjemmeside.

7/2 Generalforsamling 1. april

Det er nu vedtaget at årets generalforsamling bliver lørdag den 1. april i Fredericia.

Ud over regeludvalgets finjusteringer er der fremkommet 3 forslag fra klubberne.

Aktivisterne foreslår en pokalturnering.

Hårby foreslår at man kan tilmelde en spiller under forkert køn, så spilleren hele sæsonen spiller under det forkerte køn uden straf.

Baskerne foreslår at det er målscoren og ikke de indbyrdes opgør der afgør placeringerne i holdturneringens puljer.

Se mere i vores krolf forum.

7/2 To bestyrelsesmedlemmer fratræder

Arne Wind, Agrarerne og Nete Rif, SIS, træder begge tilbage fra deres bestyrelsesposter på næste generalforsamling, for at gøre plads til nye og yngre kræfter.
Derfor synes jeg at klubberne nu skal ud og gøre lidt lobbyarbejde, så de helt rigtige personer bliver fundet frem til de ledige poster.
Det eneste der kræves af et bestyrelsesmedlem er, at vedkommende er i besiddelse af ganske almindelig sund fornuft og en smule fornemmelse for hvad der rør sig ude i klubberne og på banerne.
Som formand for DKU, vil jeg gerne takke disse 2 pionerer for indsatsen, selv om der er endnu et møde inden de har fri. Det har været både sundt og udbytterigt at have 2 så gode repræsentanter for de lidt ældre krolfspillere med i bestyrelsen.

7/2 Holdturneringsudvalget omorganiseres

Holdturneringsudvalget har i øjeblikket 9 medlemmer, og vi har løbende taget frivillige ind, efterhånden som vi fik brug for mere assistance.

Nu har bestyrelsen vedtaget, at intet udvalg må have flertal fra 1 klub, og da vi var 6 fra KØK i holdturneringsudvalget, kom vi noget i klemme.
Vi forudså at det nok ikke ville være nemt at få så mange nye frivillige, og egentlig synes vi også at 9 er rigeligt, så vi har besluttet at omorganisere udvalget.

På generalforsamlingen vælges 5 medlemmer, som er dem der tager beslutninger. På sigt bliver det landsdækkende.
De beslutter hvordan turneringen skal køre. Det drejer sig om antal div., antal puljer, op- og nedrykning, samt fordeling af holdene i puljer. Desuden er det også disse folk der bestemmer slutspilssteder.
Holdturneringsudvalget nedsætter så et eller flere underudvalg, som sammen med hovedudvalget gør de praktiske ting. Det drejer sig om selve turneringsplanerne og afholdelse af slutspil.
På sigt deler vi nok landet op i regioner af transportmæssige årsager. Hver region får så sit eget lokalkendte underudvalg, som sørger for det praktiske, men der vil altid være mindst 1 fra holdturneringsudvalget med i et underudvalg.

7/2 Bog og kalender

Vi har fremstillet en årsbog om år 2004 og en om år 2005 med ord og billeder. Bøgernes tekster og billeder er alle sammen fra Krolf- og Stævneposten, så der er ingen nyheder hvad det angår.
Det nye er formatet og især kvaliteten. Bestyrelsen har besluttet at fremstille en sådan bog hvert år og bruge den som historisk arkiv, men samtidig at gøre det muligt for klubber og privatpersoner at købe bogen.
For at klubberne ikke skal købe katten i sækken, bliver bøgerne lagt frem ved generalforsamlingen, så man både kan se og røre dem. Der lægges ligeledes en liste frem, så man formedelst 299,- kr kan købe et eksemplar. Prisen er pr. år.

Vi har også fremstillet et prøveeksemplar af en krolfkalender, som også kan besigtiges på generalforsamlingen. Det er en kalender i god kvalitet med 1 måned pr. side og et krolfbillede pr. side.
2006 kalenderen er det lidt sent at købe, men 2007 kalenderen vil blive udbudt til salg til september. Det er samme princip med at man bestiller hos DKU (inden 15. oktober), som så får en kalender fremstillet med billeder fra året der gik.
Kalenderen kommer til at koste 100,- kr pr. stk.

7/2 Endnu en pavillon

DKU har nu anskaffet endnu en pavillon på 5*8 m, så vi nu har 2 af slagsen. De kan lejes for 400,- kr pr. stk., hvis nogen skulle have brug for det.

Ydermere har vi en pavillon på 3*9 m, som kan lejes for 300,- kr.

17/1 Flere klubber på vej

På rygtebasis har jeg kendskab til et par klubber, som har tænkt sig at melde sig ind i DKU og stille med 1 hold eller 2.
Skodborg, mellem Rødding og Vamdrup, er ved at stifte en klub og truer med at stille 1 til 2 hold, alt efter medlemmernes interesse. Om det bliver i hovedturneringen og/eller dagligaen vides endnu ikke.
Broager helt nede ved Sønderborg er også vældig interesseret, men de kommer nok højest op på 1 hold til at starte med. Her står det heller ikke klart om det er hovedligaen eller dagligaen det drejer sig om.
Desuden har Lundsmark stiftet en klub og udmeldt, at det bliver til et enkelt hold i hovedligaen i år.

Altså indtil flere nye hold, da også KØK formodes at få et mere med i hovedligaen, så turneringerne vil igen vokse. Især er det interessant med forposterne i Lundsmark og Broager, da det kan få andre klubber til at føle sig inden for vores rækkevidde i stedet for uden for.

3/1 Ny klub melder sig ind i DKU

Strandbakkernes Krolfklub, som hører hjemme på Bogø mellem Sjælland og Falster, har søgt om optagelse i DKU.

Det er en klub med foreløbig 25-30 medlemmer, fortrinsvis sommerhusejere. Strandbakkerne er nemlig et sommerhusområde hvor man har lagt et fællesareal ud til krolfbane. Bane nr. 2 er allerede på tegnebrættet og fremtiden ser lys ud for klubben, sin unge alder til trods. Strandbakkefolket lærte nemlig først krolf at kende sidste sommer, når man lige ser bort fra formanden og kone.
Formand er Jørgen Svangren, som er bror til Ib Svangren, der tidligere var bestyrelsesmedlem af DKU, så endnu engang er det familierelationerne der får noget i gang andre steder i landet.
Så derfor - kære krolfspiller - husk altid at invitere familien på et spil krolf..

2/1 Diverse forslag til generalforsamlingen

Hvis der er forslag der skal med på generalforsamlingen, skal man være opmærksom på, at forslagene skal være formanden i hænde senest 1. februar.

Der er indløbet flere forslag som kan ses i vores krolf forum.


Du kan finde nyheder fra 2005 i arkivet.


PLC 22-07-10