Krolfposten 1. div. 2. div. 3. div. Dagliga 1 Dagliga 2 Pokalturn.
| |
Her under nyhederne kommer der nyt fra krolfens verden.
Der kommer lidt resultater fra holdturneringen og stævnerne, samt alt hvad
jeg ellers kan få støvet op af oplysninger om krolf.
På en underliggende side er der lidt om krolf
i medierne.
Vil man mere i detaljer med resultater og
stillinger i holdturneringen, må man dykke ned i de underliggende menuer. Se
øverst til venstre.
Se også menuerne øverst til venstre hvis du vil se mere om stævnerne.
Diverse nyheder
Klubmesterskaber
Agrarerne
Aktivisterne
Krolfklubben i
Ødis Kroge (KØK)
Nyserne
Madholdet
ViGo'e
Vesterbro (VeKK)
Kluboplysninger
Klubberne skal sende kluboplysninger ind pr. 31/12-2007 (senest
1/2-2008), og
jeg modtager løbende oplysninger efterhånden som klubberne er klar.
Her kan man følge med i klubbernes størrelser, efterhånden som resultaterne
kommer ind. Grøn har afleveret data
- rød har endnu ikke afleveret
data.
Klub |
Kommune |
Region |
Damer |
Herrer |
Medlemmer i alt |
Agrarerne, Haderslev |
Haderslev |
Sydjylland |
64 |
67 |
131 |
Christiansfeld |
Kolding |
Sydjylland |
85 |
44 |
129 |
Rødding |
Vejen |
Sydjylland |
62 |
37 |
99 |
Seest Boldklub Krolf |
Kolding |
Sydjylland |
49 |
43 |
92 |
Vamdrup |
Kolding |
Sydjylland |
38 |
46 |
84 |
Lunderskov |
Kolding |
Sydjylland |
43 |
35 |
78 |
Krolfklubben i Ødis Kroge |
Kolding |
Sydjylland |
39 |
35 |
74 |
Senior Idræt Seest |
Kolding |
Sydjylland |
35 |
31 |
66 |
Fuglsang, Gram |
Haderslev |
Sydjylland |
28 |
27 |
55 |
Aktivisterne, Glamsbjerg |
Fåborg-Midtfyn |
Fyn |
26 |
25 |
51 |
Brørup |
Vejen |
Sydjylland |
24 |
25 |
49 |
Nyserne, Nysted |
Guldborgsund |
Storstrøm |
34 |
12 |
46 |
Vesterbro |
København |
Sjælland |
16 |
27 |
43 |
Hårby |
Fåborg-Midtfyn |
Fyn |
24 |
13 |
37 |
Tirslund |
Tønder |
Sydjylland |
16 |
14 |
30 |
Skydebjerg |
Assens |
Fyn |
17 |
12 |
29 |
Strandbakkerne, Bogø |
Vordingborg |
Storstrøm |
16 |
13 |
29 |
Køllerne, Billund |
Billund |
Midtvestjylland |
13 |
15 |
28 |
KHL, Kolding |
Kolding |
Sydjylland |
12 |
15 |
27 |
Baskerne, Asperup |
Middelfart |
Fyn |
12 |
14 |
26 |
ViGo'e, Fredericia |
Fredericia |
Sydjylland |
13 |
12 |
25 |
Hullet, Christiansfeld |
Kolding |
Sydjylland |
12 |
9 |
21 |
Lundsmark |
Esbjerg |
Sydjylland |
9 |
11 |
20 |
Nejs Bjerg, Broager |
Sønderborg |
Sydjylland |
10 |
9 |
19 |
Gjessø |
Silkeborg |
Midtjylland |
7 |
10 |
17 |
Petersminde, Hejnsvig |
Billund |
Midtvestjylland |
11 |
6 |
17 |
Særslev |
Nordfyn |
Fyn |
9 |
8 |
17 |
Humle Holdet, Nyk. F. |
Guldborgsund |
Storstrøm |
1 |
13 |
14 |
Idylparken, Kolding |
Kolding |
Sydjylland |
7 |
4 |
11 |
Bjert Strand, Kolding |
Kolding |
Sydjylland |
5 |
5 |
10 |
Hummingen, Rødby |
Lolland |
Storstrøm |
5 |
4 |
9 |
FFFIF, Fredericia |
Fredericia |
Sydjylland |
3 |
4 |
7 |
Idræt for Alle, Kolding |
Kolding |
Sydjylland |
1 |
0 |
1 (speciel
klub) |
Søl-Øverne,
Søllested |
Lolland |
Storstrøm |
0 |
0 |
Udmeldt i 2007 |
Tallene fra
nedenstående klubber er overvejende fra 2006 |
Madholdet, Ødis Bramdrup |
Kolding |
Sydjylland |
23 |
31 |
54 |
Kongeå, Skodborg |
Vejen |
Sydjylland |
11 |
9 |
20 |
DeKorative, Fredericia |
Fredericia |
Sydjylland |
6 |
7 |
13 |
Kølleklubben, Ry |
Skanderborg |
Midtjylland |
3 |
9 |
12 |
Nørre Åby |
Middelfart |
Fyn |
5 |
5 |
10 |
Kolding KFUM |
Kolding |
Sydjylland |
0 |
1 |
1 (nye i
2007) |
39 klubber + 1
udmeldt |
18 kommuner
|
6
af 9 regioner |
794 |
707 |
1501 |
Slutspil og ekstra oprykning
Slutspillene i de forskellige turneringer er så småt ved at være
afviklet.
1. div. - Se beretning og billeder f. eks.
her.
2. div. - Se beretning og billeder under de enkelte
puljer.
3. div. - Se beretning og billeder under de enkelte
puljer.
Ekstra oprykning fra 3. div. - Se beretning f. eks.
her.
Dagliga 1 - Se beretning og billeder f. eks.
her.
Dagliga 1 - Se beretning og billeder f. eks.
her.
30/10 Statistik på banerne
Her er banernes gennemsnit (par) for de 49 baner der er blevet
spillet på i holdturneringen i år.
Gennemsnittet er regnet ud efter de sidste 3 års holdkampe på banen, eller hvor
mange år jeg nu har data fra.
De er sorteret efter gennemsnittet, så de nemmeste baner står øverst.
Banens navn |
Hjemmehold |
Par |
Gl. Møllevej |
Lunderskov 1, 2, 3, P2 |
29,99 |
Aktivistbane 2 |
Aktivisterne 4, C |
30,98 |
Glenshøjparken 33 |
Aktivisterne 3 |
31,78 |
Den Nye Bane |
KØK 9 |
32,01 |
Fuglsang bane 2 |
Fuglsang 2, 4 |
32,38 |
Haarbys bane 2 |
Hårby 2 |
32,51 |
Idylparkens Krolfbane |
Idylparken |
32,60 |
Ødis Bramdrup Bane 1 gl. |
Madholdet 1, 3 |
32,76 |
Skodborg Bane 1 |
Kongeå 1, A |
32,86 |
Fuglsang bane 1 |
Fuglsang 1, 3, 5 |
32,96 |
Glenshøjparken 44 |
Aktivisterne B |
33,20 |
Petersminde krolfbane |
Petersminde |
33,26 |
Knuds Bane |
Hullet |
33,27 |
Lene og Peters bane |
KØK 2, 3 |
33,39 |
Nårupvej 14 |
Aktivisterne 1 |
33,62 |
Ullas bane |
ViGo'e 1, 2, 3, P |
33,69 |
Aktivistbane 1 |
Aktivisterne 2 |
33,70 |
Elises bane |
KØK 4, 6, 7, 8 |
33,86 |
Tirslund blå bane |
Tirslund |
33,94 |
Bane 3 grøn |
VKK 5 |
34,03 |
Bane 2 rød |
VKK 2, 3, A |
34,31 |
Bane 1 blå |
VKK 1, 4, B |
34,54 |
Bjert Strand - nedre bane |
Bjert Strand |
34,74 |
Haarbys bane 1 |
Hårby 1 |
34,75 |
Agrarerne - Rød bane |
Agrarerne 3, 7, 8 |
34,77 |
Rødding - Blå bane |
Rødding B, C, D |
34,81 |
Rødding - Rød bane |
Rødding 1, A |
35,01 |
Seests bane |
SIS 1, 2, 3, A |
35,17 |
Agrarerne - Grøn bane |
Agrarerne 1, 5 |
35,18 |
Drabæks Mølle Grøn Bane |
Lunderskov A, B, P1 |
35,18 |
Sellebjergbanen |
Skydebjerg 1, A |
35,38 |
Særslevs bane |
Særslev |
35,46 |
Ødis Bramdrup Bane 2 ny |
Madholdet 2, A |
35,52 |
Agrarerne - Blå bane |
Agrarerne 4 |
35,56 |
Båring Stadions Krolfbane |
Baskerne 1, 2, 3 |
35,75 |
Enebærvej 5 |
Aktivisterne A |
35,82 |
Inger og Willys bane |
KØK 1, 5, A, B |
36,26 |
Agrarerne - Gul bane |
Agrarerne 2, 6, A |
36,45 |
Strandbakkernes bane |
Strandbakkerne |
36,61 |
Nejs Bjergbane |
Nejs Bjerg |
36,80 |
Hummingen Campingbane |
Hummingen |
36,86 |
Christiansfeld bane 3 |
Christiandfeld A, B |
37,15 |
Billunds bane |
Køllerne |
37,45 |
Skovbanen |
DKK 1, 2 |
37,74 |
Saxoparken |
VeKK 1, 2 |
37,77 |
Christiansfeld bane 4 |
Christiansfeld 1, 2 |
38,49 |
Nyserbane 1 |
Nyserne |
38,63 |
Brødsgårdsbane |
KHL |
38,95 |
Lundsmark Hvid Bane |
Lundsmark |
39,82 |
22/10 VeKK ved Skamstrup Mølle
Siden 1992 har der eksisteret et møllelaug i Skamstrup ved
Mørkøv og lauget tæller ca. 20 mølleentusiaster.
I sommeren 2000 købte de Gislinge mølle og flyttede den til den gamle møllebakke
Gerrebjerg, som ligger fantastisk - 74 m over havet - med en vidunderlig udsigt
til alle sider.

Flot udsigt fra møllebakken.
Møllelauget holder en række aktivitetsdage gennem året og den
14. oktober var årets sidste åbne dag. Der blæste en frisk vind og møllen
arbejdede.

Møllen og krolfspillerne "arbejdede".
Vesterbro Krolf Klub (VeKK) var inviteret til at være en
attraktion, og skulle introducere krolf-spillet for besøgende på dagen, hvilket
bekom os vel.

En gang let instruktion inder der spilles.
5 raske mennesker drog mod vest med en solid madpakke og udstyr.
Vi spillede krolf med interesserede i flotte omgivelser (længere til 'væggene'
end vi er vant til på Vesterbro i København) og vi nød vejret, vinden, møllen og
de mange venlige mennesker. Vi lærte formentlig mere om møller og mel end de
gode borgere i Skamstrup og omegn om krolfspillet - men det var en dejlig dag,
som vi håber alle kan se af billederne fra dagen!


14/10 Stævneudvalgsmøde
Stævneudvalget vil gerne have lidt hjælp til at finde ud af hvad
vi skal gøre, når nu et stævne får tilmeldt mere end 300 deltagere.
Netop 300 spillere er det højeste antal vi kan klare på 4 baner på en dag, hvis
de skal spille både kamp- og slagspil.
Vi har overvejet udtagelsesstævner eller anden
adgangsbegrænsning, men så bliver familierne adskilt.
Vi har overvejet at lave 2 stævner på en gang, så der spilles på
8 baner, så der kan være 600 spillere. Det kræver flere folk til
administrationen, men ellers kan det godt lade sig gøre. Det kræver også ret
store græsområder og nok en hel hal til at spise i, men det er da muligt, da der
rundt om i Danmark er en masse idrætsområder med en hal ved siden af.
Men hvis der skal spilles 2 stævner på en gang, er det så delt i damer og herrer
eller måske A-VM og B-VM?
Vi har også overvejet helt at droppe slagspillet, da det kræver
at alle spillere har spillet på de samme baner.
Så er der kun kampspillet hvor man samler point, hvor det er ret ligegyldigt
hvor man spiller. Så kan vi vælge at spille på 6 baner, men folk kommer kun ud
på de 4 af dem. Hvilke 4 vil være forskelligt fra spiller til spiller.
Der er sikkert flere muligheder som vi ikke har tænkt på, og her
vil vi gerne have inspiration fra folk rundt om i landet. Kontakt en fra
stævneudvalget (se
DKU-adresser) eller
send en mail til
stævneudvalget@krolf.dk
14/10 Holdturneringsudvalgsmøde
Holdturneringsudvalget gå lidt og overvejer at gå op på 6 hold i
puljerne, for at mindske risikoen for de kampe hvor et hold rykker op hvis de
vinder sidste kamp og rykker ned hvis de taber den. 5 hold giver meget tætte
puljer, men det er jo også spændende.
I 2007 var der flere puljer med 6 hold, og det gav ikke problemer, så vi ved det
kan lade sig gøre, men er folket interesseret i 2 kampe mere?
Vi kunne starte sæsonen lidt tidligere og så spille 6 kampe før og 4 kampe efter
sommerferien.
Vi har også overvejet at spille en uge længere i september, men syntes det ville
øge risikoen for dårligt vejr i de sidste slutspil og desuden er en del andre
vinteraktiviteter ved at starte op i september, så det droppede vi igen.
Lad os høre hvad I mener om sagen. Kontakt en af folkene fra
holdturneringsudvalget (se
DKU-adresser) eller
send en mail til holdudvalget@krolf.dk
Udvalget har også besluttet at ændre lidt ved 1. div. slutspil.
Da man i øst har et samarbejde mellem 2 regioner, skal de have lov til at stille
2 hold til slutspillet, og da man i vest er 3 regioner i samarbejde, skal de
have lov til at sende 3 hold.
Det giver 5 hold, som er et skidt tal til slutspil, så midlertidigt får vest lov
til at stille med 4 deltagere, for så passer det nemlig med, at der nr. 1 og 2 i
alle tre 1. div. kommer med til slutspillet. Altså 6 hold i alt.
De regionssamarbejder der eksisterer i øjeblikket skal splittes
på et eller andet tidspunkt af transportmæssige årsager. Det er
holdturneringsudvalget der beslutter dette, men vi vil gerne have lidt input fra
folket, hvis I synes det er ved at være tiden.
I øjeblikket samarbejder Sjælland og Storstrøm, men da Sjælland ikke har
klubber/hold nok til deres egen turnering, vil vi ikke splitte dem.
Desuden er der et samarbejde i vest mellem Midtvestjylland, Sydjylland og Fyn,
både i dagligaen og hovedturneringen.
Midtvestjylland er ikke nok til at blive skilt ud, så de bliver sammen med
Sydjylland.
I dagligaen er der hold nok på Fyn, men det bliver en meget lille og kedelig
turnering med 4 hold fra 2 klubber, så dagligaen vil vi ikke røre ved.
I hovedturneringen er der 10 hold, så her kunne Fyn skilles ud fra jyderne, men
vi vil da gerne høre fra Fynboerne om de er interesseret i en adskillelse. Det
bliver tidligst i 2009, da vi altid vil spille en sæson fra beslutningen tages,
til den rent faktisk effektueres.
Udvalget besluttede også at ændre på udlevering af pokaler. I
øjeblikket får alle puljevindere en pokal, men fremover er det kun vinderen af
en division der får en pokal. Der er f. eks. 4 puljevindere i 2. div., og kun
vinderen af slutspillet mellem disse 4 får en pokal. Alle får dog stadig et
diplom for bedriften.
23/9 Pokalsemifinaler og finale
Jels Voldsted var valgt til stedet hvor pokalfinalen og
semifinalerne skulle spilles.
Det er et flot sted med en cafe lige ved siden af og masser af borde/bænke som
vi må benytte.
Vejret var rigtig godt for årstiden, så den ting var også helt i top, og så kan
det næsten ikke gå galt.

Et godt billede af bane, vejr, udsigt og stemning.
Peter Christensen og Per Kristensen var på forhånd udpeget som
hovedansvarlige for stævnet, men Per spiller på KØK 1, som havde været så
heldige at kvalificere sig til dagen, så Peter styrede det egenhændigt.
Vi startede med lodtrækning, og Agrarerne 7 skulle spille mod Lunderskov P1, og
derfor skulle Agrarerne 3 og KØK 1 mødes.
Men først skulle der lige synges fødselsdagssang for Arne. I mit system står der
han er født i 1930, men det må da være en tastefejl - det må da 1940.

Arne Wind havde fødselsdag - Tillykke.
Agrarerne 7 er et oprykkerhold fra 3. div. forstærket med et par
spillere fra Agrarerne 8 der lige er rykket op i 1. div.
Lunderskov P1 består af spillere fra Lunderskov 1 og 2 som rykker ned fra 1.
div. og Lunderskov 4 som rykker op i 2. div.
Altså skulle det være en ret lige affære, og det blev det da også, når man ser
på slutresultatet der var 9-7 til Agrarerne 7.
Det startede med 2-2, hvorefter Agrarerne kom foran med 5-3 og derefter med 8-4,
og først i herresingler fik Lunderskov reduceret.
Lunderskovs Alex og Agrarernes Svend havde en rigtig spændende herredyst der
endte med 27-27, hvilket var meget flotte runder. Og ingen af den brugte endda
tarvelige tricks som hole-in-one.
Svend startede med to 3'ere, men sidenhen åd han sig stille og roligt ind på
Alex og indhentede ham på næstsidste hul.
Altså endte det med 9-7 til Agrarerne 7 over Lunderskov P1.

Man kan da godt more sig selv om man spiller krolf.
I den anden semifinale mødtes Agrarerne 3 der var i slutspil i
1. div. og KØK 1 der blev sidst i deres pulje i 3. div. med kun 1 point, så der
var dømt kanonføde.

Dorthe havde fridag - det var ikke hende der skulle råbe efter folk den dag.
Sådan gik det nu ikke helt, for selv om man er oppe mod
overmagten, kan man jo godt bide fra sig.
Agrarerne kom planmæssigt foran med 4-0, men derfra gik sejrene til hver side,
så det via 6-2 og 8-4 blev til 10-6 til Agrarerne 3.

I krolf kan tilskuerne faktisk af og til sidde midt på banen.
Der er bane lige bag Arne Wind fra skraldespanden og ned mod søen til venstre
og Thorhauge følger et slag der kom nede fra søen og op til højre.
I finalen var der så lokalopgør mellem Agrarerne 3 og 7, lige
som det sidste år var 2 KØK-hold der mødtes. Lokalopgør er altid noget særligt,
og en pokalfinale gør det helt specielt. Ingen overgiver sig frivilligt, og da
slet ikke når man skal spise sammen om aftenen. Ud over pokalen gjaldt altså
også håneretten.

Der spilles koncentreret.
Holdene startede med at tage sig af en mixdouble hver, men de
næste 2 doubler tog Agrarerne 7, så de var foran med 6-2.
De 4 singler blev spillet på en gang, og Agrarerne 3 vandt begge herresingler,
men Agrarerne 7 vandt begge damesingler, så det blev en samlet velfortjent sejr
på 10-6 til Agrarerne 7 over Agrarerne 3, der så er det kun andet hold der
vinder pokalturneringen.

Agrarerne 7: Svend Larsen, kaptajn Ingrid Fink Petersen, Inger Larsen og Hans
Fink Petersen.

Agrarerne 3: Frede Erichsen, Lis Neumann, Jes Neumann, Nora Kjær,
kaptajn Jørgen Kjær, Kis Wind og Arne Wind.
Man kan se alle billederne hos
Pixum i
Tyskland.
14/9 Artikel i Die Welt
Den tyske avis Die Welt har skrevet om krolf i Tyskland. Det er
en avis med et ret stort oplag, så krolf er kommet ret godt rundt i Tyskland.
Faktisk fyldte artiklen en hel side, så vi er garanteret blevet set et par
steder.
Her er et link til
artiklen.
4/8 VM på Riber Kjærgård
TV Syd var forbi ved VM og filmede lidt. Her er et
link til
det skrevne, og der kan man også se klippet fra udsendelsen.
2/8 Mosegaard på Fyn
Mosegaard på Nordfyn har Nordfyns flotteste krolfbane. Mosegård
har galleri, fiskesø, hytter, bondegårdsferie og en masse natur. Se mere på
deres hjemmeside.
13/7 Dommerkursus
Lørdag den 11. august 2007 kl. 13:00 til ca. 17:00 afholder DKU dommerkursus
på Grønforten 1 i Ødis Kroge (det er hos Inger og Willy).
Kursusleder vil være Ib Svangren, som starter med teori indendørs, hvor der
ligeledes vil være rig mulighed for uddybende spørgsmål.
Undervejs er der kaffe, te og kage.
Hvis vejret og baneejeren ellers tillader det, spilles der en runde hvor alle
får lov til at tælle/dømme på nogle af hullerne.
Vi vil tillade os at aflyse ved færre end 6 tilmeldte kursister og der er et
max. på ca. 20 deltagere.
Kurset koster 50,- kr for personer der er medlem af en DKU-klub. Andre betaler
100,- kr. Der afregnes med kursuslederen på stedet.
Tilmelding til formanden senest søndag den 5. august.
Der er også mulighed for at få et kursus hjemme i klubben. Det koster 300,- kr
plus kørsel til instruktøren og 10,- kr pr. deltager.
29/6 Så er der en krolfbane på Læsø
Gården Rosenlund på Læsø har nu anlagt en krolfbane, hvor man
kan komme og spille for 25,- kr. Hvis man ikke selv har køller og kugler, kan
man leje det for 10,- kr pr. sæt.
Se mere om Rosenlund, som i øvrigt også har galleri, brugskunst og værelsesudlejning, på dette link :
http://www.bricksite.com/krolf?id=20158
29/6 I Toftlund er de også i fuld gang
Læs om spillerne i Toftlund på
dette link.
13/6 Nu også gang i krolf i Morud
Læs om det på dette link :
http://www.fyens.dk/article/812017
10/6 Dommerkursus i Ødis Kroge
Lørdag den 11. august er der dommerkursus på Grønforten 1 kl.
13:00 til ca. 17:00.
Tilmelding til formanden senest 4. august og det koster 100,- kr hvis man ikke
er medlem af en DKU klub. Er man medlem af en DKU klub koster det kun 50,- kr
pr. deltager.
Der er kaffe og kage med i kurset, og hvis vejret tillader det, spilles der også
en dommer-øve-runde.
7/6 Klub nr. 40 meldt ind i DKU
Den 40. klub i DKU blev Kolding KFUM Seniorklub. Formand Otto
Carstensen dukkede op til DM og så på og fik en sludder med DKU's formand m. fl.,
og vi må have efterladt et godt indtryk - vi har da i hvert fald ikke skræmt
Otto væk - for nu er Kolding KFUM på vej ind i DKU.
2/6 Første holdkamp øst for Storebælt
Den første kamp øst for Storebælt blev spillet i Hummingen ved
Rødby mellem Hummingen Camping Krolf Klub og Strandbakkernes Krolfklub fra Bogø.

Der blev selvfølgelig kæmpet hårdt for at få sejren.
Kampen blev afviklet i en hyggelig atmosfære, og kaptajner og spillere sugede
til sig af viden fra DKU udsendte medarbejder, så de næste gang kan klare sig
selv.

Hul 12 var udsædvanlig drilagtigt.
Efter mixdoublerne var stillingen 2-2, efter doublerne 4-4, efter damesinglerne
6-6, så det var meget passende at kampen endte 8-8.

DKU's udsendte medarbejder kontrollerer at alt bliver gjort rigtigt.
31/5 Krolfturnering i Hejls
Lørdag den 9/6 kl. 13:00 er der krolfturnering i Hejls ved Sommer Festen 2007. Jeg ved
faktisk ikke mere end det der står i ugeavisen, og det er bestemt ikke meget. se
dette link:
http://www.tht-ugeavis.dk/pdf/PDF2007/uge22/tyr22_6.pdf
22/5 Flere campingpladser taget krolf på programmet
Ertebølle Strand Camping ved Farsø og
Hjarbæk Camping, lidt nord
for Viborg, kan nu også byde på krolf, så der nu er minimum 7 campingpladser med
krolf rundt om i landet.
Hjarbæk Camping går ligeledes ind med et sponsorat til et af stævnerne, hvor de
giver et hytteophold for 2 personer i 4 dage, mod lidt reklame i Krolf- og
Stævneposten samt her på nettet.
22/5 Nu spiller de også i Bredstrup-Pjedsted
På et område bag hallen kan man nu spille krolf imellem hestene på en lille
mark. Banen er ikke lang, men ujævn, så den er sådan set svær nok, og
betingelserne er jo ens for alle.
Se eventuelt mere på følgende link:
http://www.tingstedet.net/artikel.asp?sideID=709
18/5 DKU modtager penge
Endnu en gang har forsikringsselskabet Sønderjylland Øst G/S's Fond været os
behjælpelige.
Denne gang søgte vi penge til en bærbar PC'er til afholdelse af kurser m.m., og
de overrækker os 5.000 kr den 25/5 ved et lille arrangement i Haderslev. Vi
sender Arne Wind til at repræsentere DKU og takke fonden for den store støtte.
15/5 Endnu en klub i DKU
I Nykøbing F. er der en flok unge drenge der har skabt endnu en klub. I
modsætning til andre af den slags klubber, er de blevet stiftet rigtigt med
vedtægter og alt hvad der bimler og bamler.
Initiativtager og formand er Jens Lyngdal Wulff, som med sine 17 år er DKU's
yngste formand, og klubben har foreløbig 7 medlemmer.
Hvor seriøs klubben er, står lidt hen i det uvisse, da klubben hedder
Humle Holdet, men formalia er i orden, så de er optaget som DKU's 39. klub.
2/5 Søndersø spiller nu også krolf
Eva Pedersen, Særslev, har hjulpet nogle folk fra Søndersø i gang.
Læs om det ved at
klikke her.
26/4 ”Kom og prøv” i Give
Lørdag den 12. maj fra kl. 10 til 16 er der ”En Sjov Dag” i Give, hvor flere
idrætsgrene viser flaget. Vi blev inviteret med og jeg sagde straks JA, da det
er en rigtig god chance for at få udbredt sporten til den egn også. Ib Svangren
har meldt sig frivilligt til at tage derop, men der skal 1 mere til. Der skal
laves en bane og folk skal instrueres i krolf, og det er det hele, så det er
ikke indviklet. Man kan sikkert også få tid til at se nærmere på alle de andre
aktiviteter, som er petanque, kroket, bueskydning, minigolf, stavgang og meget
mere for alle aldre.
Se invitationen her.
23/4 Krolf i Tyskland
Jeg fik en mail fra Armin Gross fra Bad Hindelang, som ligger nede omkring
Augsburg og München. Altså ret så langt nede i Tyskland.
Armin og hans far havde opfundet et spil de kaldte krolf, og først bagefter
fandt de ud af, at det faktisk allerede fandtes.
Da de først nu er ved at starte for alvor, tror jeg de vil bruge vores regler,
selv om jeg faktisk kun har oversat "De Korte Regler" til tysk. Nu er jeg lidt
nervøs for at jeg bliver nødt til at støve de gamle tyskbøger af igen.
Vi har spøgt lidt med gensidige besøg, og Armin "truer" med at stille op til VM,
men Det skal han selvfølgelig være velkommen til.
Han er også ved at tale om at arrangere VM om nogle år, men der må vi vist lige
vente og se tiden an.
Det er en herre med gang i den, for han har allerede lavet en hjemmeside om tysk
krolf. Det hedder selvfølgelig
www.krolf.de
Det er måske det første lille krolf-frø der kunne komme til at spire hos
vores sydlige naboer.
19/4 Yolf - eller Yard Golf
På nettet fandt jeg tilfældigvis nogle der solgte et spil de kaldte for Yolf,
som skulle stå for Yard Golf - Gård Golf.
Man kan købe 4 køller, 4 kugler, 6 flag og 6 "huller" af plastik til at lægge ud
på græsset. Hullerne er nogle flade plastikkegler, som man kan lægge hvor man
har lyst til, og tage med sig igen bagefter. De kan også bruges indendørs.
Når man har spillet rigtig krolf, tror jeg ikke det vil slå an, men det findes
altså ude i den store verden.

10/4 Flere hold skifter hjemmebane
Baskerne 1 skifter fra banen på Rønnevej i Nr. Aaby til banen på Baaring
Stadion, hvor også de 2 andre Baskerhold har hjemmebane. Det er kun en enkelt
sæson, da banen på Rønnevej midlertidigt mest er en byggeplads.
KHL har hidtil spillet på Seests bane, men har nu fået deres egen ude på
landet lige uden for Kolding.
Aktivisterne 4 skifter fra bane 1 til bane 2, da den ikke er så fysisk
krævende som 1'eren.
1/4 Mange nye hold
Nu er tilmeldingsfristen for nye hold udløbet, og 2007 byder på mange nye
hold og klubber i holdturneringen.
Først og fremmest er der 6 nye hold øst for Storebælt, fordelt på 4 klubber.
Desuden stiller der 6 nye hold op i 3. div., hvor 2 nye klubber får debut.
I dagliga 2 er der 5 nye hold og en enkelt ny klub.
Altså 17 nye hold og 7 nye klubber i holdturneringen. Det må siges at være
ganske tilfredsstillende.
25/3 Generalforsamling
Ca. 50 stillede op til generalforsamlingen hos YIT i Fredericia, hvor vi igen
havde fået lov til at bruge et af deres lokaler. Auditoriet, hvor vi plejer at
være, var under renovering, så vi måtte nøjes med kantinen, hvilket betød at der
ikke var lydanlæg og at lysanlægget havde sine begrænsninger, men det gik nu
fint alligevel.
Beretninger
Der var beretninger fra formanden, Regel- og kursusudvalget og redaktions- og
IT-udvalget ved Peter Christensen, Holdturneringsudvalget ved Agnete Rif samt
fra Stævneudvalget ved Arne Wind.
Der var kun bemærkninger til stævneudvalgets beretning, da det blev
offentliggjort at DM spilles Pinselørdag, og der blev på det nærmeste tildelt
udvalget en "næse".
Regnskab og budget
Regnskab og budget blev fremlagt af Henning Thomsen, og det blev godkendt.
Regnskabet viste en lille underskud på knap 2.000,- kr, hvilket er fint i
et år hvor vi har investeret i 3 pavilloner og en trailer.
Budgettet for 2007 balancerer lige omkring 0-punktet.
Kontingent
Kontingentet for 2008 blev ændret på nogle af punkterne.
Klubkontingent blev bibeholdt på 100,- kr pr. klub.
Medlemskontingentet steg fra 2,- kr pr. medlem til 5,. kr pr. medlem.
Holdtilmeldingsgebyret steg fra 100,- kr pr. hold til 150,- kr pr. hold.
Pokalturneringen koster uændret 30,-. kr pr. hold.
Vedtægtsændring
Vi har ændret vedtægterne så der nu kun er 1 bilagskontrollant i stedet for
2. Vi synes ikke vi er så store, at det er nødvendigt med 2.
Regelændringer
Spilleregler
I afsnittet "Forhindringer" tilføjes:
”Har en anden spiller skudt ens kugle et sted hen på banen, hvor den absolut
ikke er spilbar, må man gratis flytte kuglen 15 cm væk fra forhindringen.”.
Turneringsreglement
I afsnittet "Lån af spillere" ændres:
”Betingelsen er dog, at man mangler en voksen dame eller herre.”
til:
”Betingelsen er dog, at man mangler en voksen dame eller herre, og at den
lånte spiller er fra samme klub.”
I afsnittet ”Lån af spillere” ændres ordlyden fra:
Det er altså ikke tilladt at låne en herre, hvis man i forvejen har 2 voksne
herrer til rådighed (antallet af damer til rådighed, er i dette eksempel
ligegyldigt).
til:
”Det er altså ikke tilladt at låne en herre, hvis man i forvejen har 2 voksne
herrer til rådighed, lige som det heller ikke er tilladt at låne en dame,
såfremt man har 2 voksne damer til rådighed.”
Nyt afsnit ”Ulovlig brug af spillere”.
"Benyttes en ulovlig spiller i en kamp, dømmes holdet som taber 0-16."
Dette betyder, at klubberne skal passe meget mere på, når de
er ude på lånemarkedet.
I det nuværende afsnit ”Hold trækkes ud af turneringen” tilføjes:
"Hvis en klub meddeler DKU, at et hold trækkes ud af turneringen,
diskvalificeres holdet totalt og alle sæsonens resultater annulleres, så det
svarer til at holdet slet ikke var tilmeldt."
I samme afsnit tilføjer vi ligeledes :
"Hvis et hold udebliver uden afbud fra kamp på mere end 1 kampdag i en sæson,
diskvalificeres holdet og behandles af DKU som et hold der er trukket."
Afsnittet ”Hold trækkes ud af turneringen” ændres fra:
"Hvis en klub ønsker at trække et hold ud af turneringen, kan det kun være et
af de lavest rangerende hold."
Til:
"Hvis en klub melder færre hold til turneringen end året før, er det lavest
rangerende hold der udgår.".
Tilføjelse til afsnittet ”Holdkrolf”.
”Har et hold ikke 4 spillere til rådighed, tabes kampen med 0-16”.
Nyt afsnit ”Holdturneringer” med følgende tekst:
”Hovedturneringen, Dagligaen og Pokalturneringen er 3 helt uafhængige
holdturneringer. Hvis en spiller er medlem af flere krolfklubber, må spilleren
kun spille holdturnering for 1 af disse.”
Forslag fra klubber og udvalg
Fra stævneudvalget var der et forslag om at gå tilbage til enhedspris 120,-
kr pr. tilmeldt deltager til stævnerne, uanset om man spiller spiser eller begge
dele.
Det vil forhåbentlig give flere ved den hyggelige sammenkomst spisning nu engang
er, men vi kan også flytte præmieoverrækkelsen til efter spisningen, når vi ikke
skal tage hensyn til de få der tager tidligt hjem.
Der var bred enighed om, at det nok var bedst at gå tilbage til enhedspris på
120,- kr.
Valg
Bestyrelsen
Peter Christensen, Krolfklubben i Ødis Kroge og Joan Rasmussen, ViGo'e blev
begge genvalgt.
Det samme gjorde sig gældende for Ulla Jensen, ViGo'e og Gerda Marcussen, Hullet
som suppleanter.
Efter generalforsamlingen konstituerede bestyrelsen sig, og det blev samme
holdopstilling som sidste år.
Formand : Peter Christensen, Krolfklubben i Ødis Kroge.
Næstformand : Paul Bjørn, Aktivisterne.
Kasserer : Henning Thomsen, DKK.
Sekretær : Joan Rasmussen, ViGo'e.
Menigt medlem : Erik Pedersen, Haarby Krolfklub.
Bilagskontrollant
Da vi skiftede fra 2 til 1 bilagskontrollant, var både Ulla Jensen og Alex
Thomsen på valg.
Ulla Jensen, ViGo'e blev kontrollant, og suppleant blev den samme som sidste år,
nemlig Hans Lind, Bjert Strand.
Regel- og Kursusudvalget
Peter Christensen, KØK, Kis Wind, Agrarerne og Ingrid Fink Petersen,
Agrarerne blev alle genvalgt.
Stævneudvalget
Arne Wind, Agrarerne og Dorthe Bloch, KØK blev genvalgt, hvilket måske er
underligt, set i lyset af den "næse" der tidligere blev tildelt netop dette
udvalg. Måske var "næsen" ikke så slem endda.
Redaktions- og IT-udvalget
Her var der genvalg til Peter Christensen, KØK.
Holdturneringsudvalget
Lene Henriksen, KØK blev genvalgt, men Frede Thuesen, Agrarerne ville gerne
trække sig tilbage.
I stedet blev Sonja Rosendahl, Vigo'e valgt.
Regionsudvalgene
Der er ikke valg til regionsudvalgene, da det kun er et arbejdende udvalg.
Holdturneringsudvalget tager de beslutninger der skal tages, og regionsudvalget
fører dem ud i livet. Man kan altså bare tage folk ind og ud efter behov.
Vi skulle bruge nogle frivillige fra klubberne i øst, og fik lovning på 1 fra
Vesterbro og 1 fra Strandbakkerne.
I vest ville vi gerne have 3-5 mand ekstra, og her meldte Ole Reeckmann,
Idylparken sig sammen med Ejnar Madsen, Aktivisterne. Desuden fik vi lovning på
1 fra Fuglsang og 1 fra Agrarerne.
Eventuelt
Under eventuelt var der flere punkter til orientering. Det var lidt om
regionerne, lidt om hvordan holdturneringen kommer til at køre med region øst og
noget om hvordan pokalturneringen kommer til at køre med region øst og et hold
fra region Midtjylland. Der var også et par forespørgsler fra stævneudvalget.
Skal "Den Firkantede Kugle" og "Det Gyldne Hul" afskaffes?
Svaret fra forsamlingen var at de skal bevares, men der skal følge en pose
godter med.
Skal vi lave en børnefinale eller ungdomsfinale?
Svaret fra forsamlingen var et rungende nej. Der skal ikke gøres noget for
børnene.
Der var lidt snak om at hjemmeholdet altid giver kaffe. Nogle var helt med på
ideen, og andre ikke.
Konklusionen er, at kaptajnerne lige må snakke sammen og lave en aftale
indbyrdes.
Der blev efterlyst en frivillig eller 2 til at tage med KØK's Ib Svangren til
Give, hvor nogle folk laver et familie arrangement med flere sportsgrene. Ingen
meldte sig.
19/3 Hummingen Camping Krolf Klub
Klubben blev stiftet i Hummingen ved Rødby i 2001, og de har spillet med
Nyserne et par gange om året siden.
Jeg underrettede dem om den kommende holdturnering, og der var en 8 stykker af
campisterne der godt turde stille op, så nu er DKU klub nr. 38 i støbeskeen, og
måske endnu et hold i 1. div. øst på vej.
6/3 Turnering på Sjællandske campingpladser
5 Vestsjællandske campingpladser arbejder sammen om en minigolf-/krolfturnering
i 2007, så hvis nogen skulle have lyst til at deltage, kunne man flytte ind på
Skarresø Camping
eller Reersø Camping,
som er dem der har krolfbaner.
Her er hvad jeg fandt på en af hjemmesiderne:
Minigolf-/krolfturnering - vind et minicruise for 2 personer
På Urhøj, Vesterlyng og Assentorp Camping kan du spille minigolf. På Skarresø
og Reersø Camping kan du spille krolf, som er en mellemting mellem krocket og
minigolf. I perioden 1. april til 15. august kan du aflevere dit pointskema i
receptionen, når du har spillet minigolf og krolf. Sæsonvinderen på hver plads
deltager i finalen den 25. august, hvor der om formiddagen spilles minigolf på
Urhøj Camping og krolf på Reersø Camping om eftermiddagen. Dagens bedste samlede
score vinder et minicruise for 2 personer i udvendig kahyt, 2x3 retters menu
samt 2 x morgenmad.
6/3 Hold- og pokalturneringen tager form
Efter et møde i holdturneringsudvalget, er der truffet flere beslutninger i
anledning af bestyrelsens inddeling af landet i regioner.
Da tilmeldingsfristen for hold først udløber 1. april, kan der komme ændringer
hvis noget uventet hænder, men det regner vi faktisk ikke med.
I 1. div. opstår der en 1. div. ØST, som er en sammenslutning af region
Sjælland og Storstrøm, hvor vi formoder at 4-6 hold stiller op.
1. div. VEST er vores hidtil kendte turnering, som nu er et samarbejde mellem
regionerne Midtvestjylland, Sydjylland og Fyn.
I 2007 er det udelukkende puljevinderne der kommer til slutspillet, som altså
kommer til at bestå af 3 hold, der spiller om guld, sølv og bronze.
I øst ved vi ikke hvem der stiller op, men puljefordelingen i vest kan
ses her.
I 2. div. er der intet nyt, bortset fra vi har fordelt holdene i puljer.
Se fordelingen her.
3. div. kan vi ikke vide noget om før tilmeldingsfristen udløber. Sidst år
var der 28 hold, og kun hvis vi passerer 48 hold laves der en 4. div. Det bliver
nok ikke i 2007.
I Dagliga 1 har vi ligeledes fordelt holdene. Se
fordelingen her.
Dagliga 2 kan vi heller ikke gøre noget ved før vi ved hvor mange hold der
stiller op.
I pokalturneringen sker der noget, selv om vi ikke kan foretage lodtrækningen
før tilmeldingsfristen er udløbet.
Men rent organisatorisk skal vi jo have holdene i øst med, og også klubberne i
Ry og Gjessø ved Silkeborg overvejer at stille op. Dvs., der er risiko for meget
lange køreture, hvis det er ren lodtrækning.
Derfor har vi besluttet, at de 9 regioner kører en selvstændig pokalturnering og
leverer 1 hold hver til de sidste 16 hold. Er der en eller flere regioner der
ikke har hold tilmeldt, fordeles disse pladser mellem de største regioner. Det
samme sker for de sidste 7 pladser.
Når der er 16 hold tilbage, vil det være en blanding af geografiske hensyn og
lodtrækning der afgør hvem der mødes. De geografiske hensyn er for at forhindre
at Skagen og Gedser mødes, da vi synes det er ret langt at rejse for en
krolfkamp.
Når der er 4 hold tilbage, spilles de 2 semifinaler og finalen på neutral bane,
lige som sidste år.
27/2 Endnu en klub meldt ind i DKU
Tirslund Krolf har spillet i al ubemærkethed i 3-4 år. De har, så vidt jeg
har gættet mig til, lært krolf at kende af Fuglsang, som de også har haft
fællesspil med. Også nogle Agrarer har været på besøg, og alle har sagt at
Tirslund har et godt sted at spille. Det er rundt om et idrætsanlæg, mellem
træer og ikke for fladt terræn.
Nu vil de gerne med i DKU og have et hold med i 3. div., for at komme ud og se
andre steder og baner, og eventuelt lære nogle nye fif, hvilket sådan set er
vores holdturnerings hovedformål.
Klubben har 30-40 medlemmer, så måske er der endda grobund for flere hold, men
mon ikke de tager det lidt gelinde her den første sæson, og nøjes med 1.
29/1 Forslag til vedtægtsændring
I §6. Generalforsamling, Stk. 3. Dagsorden ændres:
”Valg af bilagskontrollanter, der vælges for 2 år. De 2 kontrollanter er
skiftevis på valg.”
til:
”Valg af bilagskontrollant, der vælges for 1 år.”
og §12. Regnskab ændres fra:
”Regnskabet kontrolleres af de på generalforsamlingen valgte
bilagskontrollanter.”
til:
”Regnskabet kontrolleres af den på generalforsamlingen valgte
bilagskontrollant.”.
29/1 Forslag til regelændringer
Spilleregler
I afsnittet "Forhindringer" tilføjes:
”Har en anden spiller skudt ens kugle et sted hen på banen, hvor den absolut
ikke er spilbar, må man gratis flytte kuglen 15 cm væk fra forhindringen.”.
Turneringsreglement
I afsnittet "Lån af spillere" ændres:
”Betingelsen er dog, at man mangler en voksen dame eller herre.”
til:
”Betingelsen er dog, at man mangler en voksen dame eller herre, og at den
lånte spiller er fra samme klub.”
I afsnittet ”Lån af spillere” ændres ordlyden fra:
Det er altså ikke tilladt at låne en herre, hvis man i forvejen har 2 voksne
herrer til rådighed (antallet af damer til rådighed, er i dette eksempel
ligegyldigt).
til:
”Det er altså ikke tilladt at låne en herre, hvis man i forvejen har 2 voksne
herrer til rådighed, lige som det heller ikke er tilladt at låne en dame,
såfremt man har 2 damer til rådighed.”
Nyt afsnit ”Ulovlig brug af spillere”.
"Benyttes en ulovlig spiller i en kamp, dømmes spilleren som taber i de kampe
vedkommende har deltaget i."
I det nuværende afsnit ”Hold trækkes ud af turneringen” tilføjes:
"Hvis en klub meddeler DKU, at et hold trækkes ud af turneringen,
diskvalificeres holdet totalt og alle sæsonens resultater annulleres, så det
svarer til at holdet slet ikke var tilmeldt."
I samme afsnit bør vi ligeledes tilføje:
"Hvis et hold udebliver uden afbud fra kamp på mere end 1 kampdag i en sæson,
diskvalificeres holdet og behandles af DKU som et hold der er trukket."
Afsnittet ”Hold trækkes ud af turneringen” ændres fra:
"Hvis en klub ønsker at trække et hold ud af turneringen, kan det kun være et
af de lavest rangerende hold."
Til:
"Hvis en klub melder færre hold til turneringen end året før, er det lavest
rangerende hold der udgår.".
Tilføjelse til afsnittet ”Holdkrolf”.
”Har et hold ikke 4 spillere til rådighed ved kampstart, tabes kampen med
0-16”.
Nyt afsnit ”Holdturneringer” med følgende tekst:
”Hovedturneringen, Dagligaen og Pokalturneringen er 3 helt uafhængige
holdturneringer. Hvis en spiller er medlem af flere krolfklubber, må spilleren
kun spille holdturnering for 1 af disse.”
22/1 DKU har også delt landet i regioner
Bestyrelsen har besluttet at dele landet ind i 9 regioner, uagtet at der ikke
er klubber i alle regionerne endnu. Men det er nok nemmere at dele det op nu,
end at vente til der er klubber i regionerne.
Regionerne er primært lavet af hensyn til holdturneringen og dennes
køreafstande, men for ikke at ødelægge den verserende turnering i vest, laves
der et samarbejde mellem de 3 regioner der har hold i turneringen.
Desuden laves der et samarbejde i øst, så der opstår en division øst.
På sigt skal regionerne selv planlægge deres holdturnering og pokalturnering,
men ellers er der ikke det store i regionsinddelingen.
Se kort over regionerne og klubberne fordelt i regionernes kommuner
her.
1/1 Et smugkig på 2007
Det er svært at spå, især om fremtiden, men jeg vil nu alligevel give mit
forsigtige bud på år 2007.
Mht. stævner tror jeg ikke der sker det helt store. Vi har endnu ikke fået
placeret stævnerne, men det kommer lige pludselig, og jeg regner stadig med 3
stævner efter det sædvanlige mønster med DM i maj, VM for par i juni og VM i
august.
Holdturneringens hovedturnering bliver formodentlig igen med 3 divisioner. En
ændring kunne være, at der blev nedrykning fra 3. div., men det er ikke sikkert.
En ændring der i hvert fald kommer, er ved slutspillet i 1. div., da det ser ud
til at div. øst kommer i gang i år. Hidtil har vi opereret med 4
slutspilsdeltagere - 2 fra hver pulje, men nu kommer der 1 pulje mere, og så
skal vi enten nøjes med de 3 puljevindere eller have 6 hold i slutspil.
I pokalturneringen må vi nok også hellere omstrukturere lidt, da det ville
være synd at sende Nejs Bjerg fra Broager til Lolland for at spille en krolfkamp.
Vi må nok hellere lave pokalturneringen lidt mere regionsopdelt, så de lange
rejser først kommer til allersidst, hvor de ikke kan undgås.
I det hele taget bliver vi nødt til at regionsinddele landet. Det kunne godt
blive allerede i 2007.
1/1 Forslag til generalforsamlingen
Hvis der er forslag der skal med på generalforsamlingen, skal man være
opmærksom på, at de skal være formanden i hænde senest 1. februar.
Du kan finde nyheder fra 2006 i
arkivet.
PLC
22-07-10
|